نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 10 صفحه : 47
[شرحى در مورد مكر
مشركين در آيات خدا و مراد از:(اللَّهُ أَسْرَعُ مَكْراً)]
(وَ إِذا أَذَقْنَا النَّاسَ رَحْمَةً مِنْ بَعْدِ ضَرَّاءَ مَسَّتْهُمْ إِذا
لَهُمْ مَكْرٌ فِي آياتِنا ...) مضمون اين آيه هر چند از حقايقى است عمومى و
جارى در اغلب مردم و در اكثر اوقات- چون هيچ انسانى نيست كه در طول زندگيش بعد از
برههاى آسايش گرفتار ناملايمات نگردد، بلكه كمتر اتفاق مىافتد كه گرفتاريها در
حق يك انسان مكرر نشود- و ليكن آيه مورد بحث از نظر زمينه آيات قبلش گويا مىخواهد
كنايهاى به مشركين و نيرنگهايى كه در باره آيات خدا بكار بردهاند بزند. دليل بر
اينكه آيه شريفه نمىخواهد آن مطلب عمومى را تذكر دهد و بلكه روى سخن تنها با
مشركين دارد، اين است كه در آخر همين آيه مىفرمايد:(قُلِ
اللَّهُ أَسْرَعُ مَكْراً). معلوم مىشود نظر در آيه شريفه متوجه به مكر
طائفه خاصى است، همان طائفهاى كه روى سخن در اين آيات به ايشان است. و بدين جهت
روى سخن متوجه آنان شده كه نسبت به آيات سراء و ضراء اى
كه آيت بودنش واضح است مكر مىكنند، و يكى از مكرهايى كه كردند مكرى است كه در
باره قرآن كردند، قرآنى كه آيتى است الهى و رحمتى است از او، كه اين رحمت را بعد
از ضراء جهالت و تنگى عمومى معيشت و ذلت و تفرقه و دورى دلها از يكديگر، و حاكميت
بغض و كينه در آنها به آنان چشانيد، تا از سراء علم و معرفت و فراخى زندگى و عزت و
وحدت كلمه و صفا و صميميت برخوردارشان بسازد، ولى در باره همين سراء مكر كردند، يك
بار گفتند: (ائْتِ بِقُرْآنٍ غَيْرِ هذا أَوْ بَدِّلْهُ)- قرآنى غير
اين بياور و يا احكامش را عوض كن . و بار ديگر گفتند: (لَوْ لا
أُنْزِلَ عَلَيْهِ آيَةٌ مِنْ رَبِّهِ)- چرا از ناحيه پروردگارش آيتى بر او
نازل نمىشود .
بنا بر اين،
آيه مورد بحث براى مشركين بيان مىكند كه همه اين چون و چراها مكرهايى است كه در
آيات خدا مىكنند، و نيز بيان مىكند كه مكر به آيات خدا عاقبتى بجز سوء و ضرر
ندارد، و هرگز به نفع آنان تمام نخواهد شد، چون مكر خداى تعالى سريعترين مكر است،
و اين مشركين را به جرم مكرشان گرفتار مىكند و مهلت نمىدهد كه مكر و نيرنگ آنان
در آيات او به نتيجه برسد، دليلش هم خيلى روشن است، زيرا همين كه افرادى از
مخلوقات خدا آيات خالق خود را نپذيرند و براى از بين بردن آن تلاش كنند، عينا مكرى
است كه خداى تعالى به آنان كرده، و توفيق هدايت شدنشان به وسيله آياتش را از آنان
سلب فرموده است.
پس، در معناى
آيه شريفه اينطور بايد گفت- هم چنان كه بعضى[1]
گفتهاند:(وَ إِذا أَذَقْنَا النَّاسَ) از رساندن رحمت
تعبير فرمود به چشاندن ، تا اشاره كند به اينكه رسيدن به رحمت لذت بخش
است، و نيز اشاره كند به اينكه رحمت، اندكش هم لذت بخش است، چون كلمه