نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 10 صفحه : 306
آنها مىخواستند نفى
كنند اثبات كند، و آن رسالت و توابع رسالت خود بود، و ثانيا آنچه آنها مىخواستند
اثبات كنند كه همان اتهام او و پيروانش به دروغگويى بود را نفى كند.
چيزى كه هست
قبل از هر سخنى اول با خطاب: يا قوم - با اضافه به ضمير تكلم- يعنى اى
قوم من، اى هموطنان من، و امثال آن، عواطف آنان را تحريك نمود، و اين خطاب را مكرر
و در آغاز هر سخنى تكرار كرد تا بدان وسيله دل ايشان را به سوى خود جلب كرده و در
نتيجه خيرخواهىهايش مورد قبول آنان واقع گردد.
آيات كريمه
مورد بحث در ميان حجت نوح (ع) تقرير و بيانى زيبا و بديع آورده، به اين معنا كه
حجت كفار را فصل فصل و قطعه قطعه كرده و از هر فصلى به دو وجه پاسخ داده، يكى از
اين جهت كه از دليل خود نتيجه گرفتند كه دليلى بر وجوب اطاعت نوح نيست، و ديگرى از
اين جهت كه نتيجه گرفتند دليل بر خلاف آن هست.
اما پاسخ نوح
از جهت اول حجت كفار كه گفتند: تو بجز بشرى مثل ما نيستى جمله(يا قَوْمِ أَ رَأَيْتُمْ إِنْ كُنْتُ عَلى بَيِّنَةٍ ...) است. و
پاسخش از اينكه گفتند: نمىبينيم كسى بجز اراذل ما پيرويت كرده باشد
جمله(وَ ما أَنَا بِطارِدِ الَّذِينَ آمَنُوا ...) است. و
پاسخش از اينكه گفتند: ما هيچ فضيلتى در شما نمىبينيم جمله(وَ لا أَقُولُ لَكُمْ عِنْدِي خَزائِنُ اللَّهِ ...) است.
آن گاه قرآن
كريم از هر حجت سابق چيزى نظير خلاصهگيرى ضميمه حجت بعدى كرده و آن را در آغاز آن
حجت قرار داده، در نتيجه حجتها در عين اينكه هر يك براى خود مستقل و كامل است به
هم آميخته شده.
[جواب نوح
(ع) به استدلال اول قوم خود كه گفتند: (ما نَراكَ
إِلَّا بَشَراً مِثْلَنا) ]
پس پاسخ آن
حضرت از گفتار كفار مشتمل است بر سه حجت تمام كه بر سر هر حجتى خطاب: يا
قوم را آورده و فرموده است:(يا قَوْمِ أَ رَأَيْتُمْ إِنْ
كُنْتُ عَلى بَيِّنَةٍ ...)، و(وَ يا قَوْمِ لا
أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ مالًا ...)، و(وَ يا
قَوْمِ مَنْ يَنْصُرُنِي مِنَ اللَّهِ إِنْ طَرَدْتُهُمْ ...)، و اين به
عهده خواننده است كه در اين سه حجت تدبر كند.
پس اينكه
فرمود:(يا قَوْمِ أَ رَأَيْتُمْ إِنْ كُنْتُ عَلى بَيِّنَةٍ
مِنْ رَبِّي) جواب از اين گفته كفار است كه گفتند:(ما نَراكَ
إِلَّا بَشَراً مِثْلَنا) منظور كفار (همانطور كه قبلا نيز گفتيم) اين
بوده كه در نوح چيزى بجز بشريت نيست، و بشريت او نيز هيچ فرقى با بشريت ما ندارد،
پس به چه ملاكى ادعا مىكند كه همه بشرها تابع او شوند؟ پس قطعا او در ادعاى نبوت
كاذب بوده و مىخواهد با اين رسالت ادعائيش مردم را به دام انداخته اموالشان را
ربوده و بر آنها رياست كند.
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 10 صفحه : 306