نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 10 صفحه : 267
در تفسير اين كلام خداى
عز و جل(لِيَبْلُوَكُمْ
أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا) فرمود:
منظور خداى تعالى اين نيست كه كداميك از شما زيادتر عمل مىكنيد، بلكه منظور اين
است كه كداميك بيشتر به واقع اصابه مىكنيد، يعنى درستتر عمل مىكنيد، و (منشا
همه درستىها) و اصابهها همانا ترس از خدا و نيت صادق است.
آن گاه
فرمود: عمل را باقى گذاشتن (و به آن ادامه دادن و تمرين كردن) تا زمانى كه خالص
شود سختتر است از خود عمل، و عمل خالص آن عملى است كه منظورت از انجام آن اين
نباشد كه غير از خدا كسى تو را در برابر آن ستايش كند، و اين چنين نيتى از خود عمل
دشوارتر است. البته اين را هم بدانيد كه نيت، خود همان عمل است. آن گاه اين آيه را
تلاوت كردند:(قُلْ كُلٌّ يَعْمَلُ عَلى شاكِلَتِهِ)[1].
مؤلف: اينكه
امام فرمود: بايد بدانيد كه نيت، همان عمل است معنايش اين است كه عمل
هيچ اثرى ندارد مگر طبق آن نيتى كه با عمل بوده.
[دو روايت
در باره اينكه مراد از امت معدوده در آيه شريفه، امام زمان (ع) و
اصحاب اويند]
و صاحب تفسير
نعمانى به سند خود از اسحاق بن عبد العزيز از امام صادق (ع) روايت كرده كه در ذيل
جمله(لَئِنْ أَخَّرْنا عَنْهُمُ الْعَذابَ إِلى أُمَّةٍ
مَعْدُودَةٍ) فرمود: منظور از عذاب خروج مهدى (ع)، و منظور از
امت معدوده اهل بدر و اصحاب آن جنگ است.[2]
مؤلف: اين معنا را كلينى در كافى[3] و قمى[4] و عياشى[5]
در تفسير خود از امام على و امام باقر و امام صادق (ع) روايت كردهاند.
و در مجمع
البيان است كه بعضى گفتهاند: منظور از امت معدوده اصحاب مهدى (ع) است كه عددشان
سيصد و ده و اندى نفر است- به مقدار عدد اصحاب بدر- كه در روز ظهورش در يك ساعت
دور آن جناب جمع مىشوند، همانطور كه قطعات ابرهاى پائيزى دور هم جمع مىشوند. آن
گاه گفته است: اين معنا از امام ابى جعفر و ابى عبد اللَّه (ع) روايت شد است.[6]