نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 10 صفحه : 255
[معناى
اينكه: قرآن به علم خدا نازل شده و وجوهى كه در اين باره گفته شده
است]
(فَاعْلَمُوا أَنَّما أُنْزِلَ بِعِلْمِ اللَّهِ)- ظاهرا منظور از
كلمه علم اللَّه علم مختص به خداى تعالى است، و آن عبارت است از غيبى
كه غير خداى تعالى كسى را بدان راهى نيست مگر به اذن خود او، هم چنان كه در جاى
ديگر نيز متعرض اين معانى شده و فرموده:(لكِنِ اللَّهُ يَشْهَدُ
بِما أَنْزَلَ إِلَيْكَ أَنْزَلَهُ بِعِلْمِهِ)[1] و نيز
فرموده:(ذلِكَ مِنْ أَنْباءِ الْغَيْبِ نُوحِيهِ إِلَيْكَ)[2] و نيز فرموده:
پس معناى آيه
چنين مىشود: اگر نتوانستيد به هيچ سببى- غير از خداى تعالى- كه شما به آن دل
بستهايد با قرآن معارضه كنيد، پس يقين كنيد كه اين قرآن جز از ناحيه سببى غيبى
نازل نشده بلكه از انباء و اخبار غيب است كه مختص به خداى تعالى است، پس او است كه
آن را بر من نازل كرده و به وسيله آن با من تكلم كرده و خواسته است نخست خود من
معارف حقه و ذخاير هدايت آن را بفهمم، و سپس به شما تفهيم كنم.
مفسرين در
معناى جمله مورد بحث توجيهات ديگرى كردهاند، بعضى[5]
گفتهاند: منظور اين است كه قرآن با علم و آگاهى و اطلاع خداى تعالى نازل شده، و
او شاهد بر نزولش بوده.
بعضى ديگر
گفتهاند: منظور اين است كه اين قرآن طورى نازل شده كه خدا مىداند كسى نمىتواند
با آن معارضه كند، زيرا قرآن قابل معارضه نيست. و يا اين است كه تنها خدا به نظم و
ترتيب آن آگاه است، و غير خدا كسى آگاه نيست. ولى همه اينها معانى سست و دور از
فهم است.
و جمله مورد
بحث كه مىفرمايد:(أَنَّما أُنْزِلَ بِعِلْمِ اللَّهِ) بيانگر يكى
از دو نتيجهاى است كه از اجابت نكردن آلهه گرفته مىشود. و نتيجه ديگرش را جمله(وَ أَنْ لا إِلهَ إِلَّا هُوَ)
[1] ولى خدا گواهى مىدهد به حقانيت آنچه به تو نازل كرده چون هر
چه نازل كرده به علم خود نازل كرده. سوره نساء، آيه 166
[2] اين از اخبار غيب است كه به تو وحى مىكنيم. سوره
يوسف، آيه 102
[3] او است عالم به غيب، پس غيب خود را در احاطه كسى قرار
نمىدهد، مگر رسولى كه خودش بپسندد. سوره جن، آيه 27
[4] كه آن كلام، قرآنى است آبرومند كه در كتابى نهفته و ناديدنى
قرار داشت، كتابى كه جز پاك شدگان با آن تماسى ندارند، و اين قرآن از ناحيه رب
العالمين نازل شده( و در خور فهم بشر گشته). سوره واقعه، آيه 80
[5] تفسير مجمع البيان، ج 3، جزء 12، ص 124،( به نقل از مجاهد)
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 10 صفحه : 255