نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 10 صفحه : 144
(الَّذِينَ آمَنُوا وَ كانُوا يَتَّقُونَ لَهُمُ الْبُشْرى
فِي الْحَياةِ الدُّنْيا وَ فِي الْآخِرَةِ) رسول خدا 6 فرمود: اما اينكه فرمود: (لَهُمُ الْبُشْرى فِي الْحَياةِ الدُّنْيا) منظور از بشراى دنيايى اينست كه خوابهاى
خوب مىبينند، و مؤمن از ديدن آن خوابها بشارتهايى براى زندگى دنيايى خود مىگيرد.
و اما اينكه فرمود: و فى الآخرة بشارت آخرتى آنان، آن بشارتى است كه
مؤمن هنگام مردن مىگيرد، كه به او مىگويند: خدا تو را آمرزيده و كسانى را هم كه
تو را تا قبرت به دوش مىكشند آمرزيد.[1]
مؤلف: در اين معنا روايات بسيارى از طرق اهل سنت رسيده و مرحوم صدوق آنها را بدون
ذكر سند نقل كرده است، و جمله ترى للمؤمن كه در روايت آمده به صيغه
مجهول (يعنى به ضمه تاء و الف) خوانده مىشود، و در نتيجه هم شامل رؤياهايى مىشود
كه خود مؤمن مىبيند و هم آنچه كه ديگران در بارهاش مىبينند. و اينكه
فرمود: هنگام مردن ، در بعضى از روايات جمله ديگرى بر آن اضافه شده و
آن اينست كه در روز قيامت هم بشارت به بهشت مىگيرد.
[چند روايت
در تفسير بشرى داشتن اولياء اللَّه در دنيا و آخرت(لَهُمُ
الْبُشْرى فِي الْحَياةِ الدُّنْيا وَ فِي الْآخِرَةِ)]
و در مجمع
البيان در ذيل جمله(لَهُمُ الْبُشْرى فِي الْحَياةِ الدُّنْيا وَ
فِي الْآخِرَةِ) از امام ابى جعفر (ع) روايت كرده كه در معناى بشارت داشتن
در دنيا فرموده: منظور از بشارت دنيوى رؤيايى است كه مؤمن براى خود مىبيند و يا
ديگران در بارهاش مىبينند، و معناى بشارت در آخرت به بهشت همان
بشارتى است كه فرشتگان در قيامت و در همه احوال آن بعد از برخاستن مؤمنين از قبور
به آنان مىدهند.[2] مؤلف:
صاحب مجمع البيان بعد از نقل اين حديث گفته است: اين معنا در حديثى كه از
رسول خدا 6 نقل شده نيز آمده است و نظير آن از امام صادق (ع) نيز روايت
شده و آن روايت را قمى در تفسير[3] خود بطور
مضمر آورده (يعنى نام امام (ع) را نبرده و تنها گفته است: از آن جناب).
و در تفسير
برهان از ابن شهر آشوب از زريق از امام صادق (ع) روايت شده كه در ذيل جمله(لَهُمُ الْبُشْرى فِي الْحَياةِ الدُّنْيا) فرموده: آن بشارت
اينست كه هنگام مردن او را به بهشت مژده مىدهند، يعنى محمد 6 و على (ع) اين
بشارت را به آنان مىدهند.[4] و در كافى
به سند خود از أبان بن عثمان از عقبه روايت كرده كه او از امام صادق