نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 10 صفحه : 141
در تفسير جمله(بِفَضْلِ اللَّهِ وَ
بِرَحْمَتِهِ) گفت: فضل خدا رسول
اللَّه 6، و رحمت خدا على (ع) است.[1] مؤلف: اين
حديث را طبرسى و ابن الفارسى[2] نيز از
ابن عباس بدون سند نقل كردهاند، و نيز الدر المنثور آن را از خطيب و ابن عساكر از
ابن عباس نقل كرده است.[3] و طبرسى
در مجمع البيان گفته: امام ابو جعفر باقر (ع) فرموده: فضل خدا، رسول اللَّه 6 و
رحمت او، على (ع) است.[4] مؤلف: علت
اينكه در اين روايات رسول خدا 6 فضل و امير المؤمنين على (ع) رحمت خوانده شده
اينست كه رسول خدا 6 نعمتى است كه خداى تعالى او را به عالميان ارزانى داشته،
چون بوسيله آن جناب پيامهايى فرستاده كه مواد هدايت عالميان است، و على (ع) اولين
فاتح باب ولايت و فعليت دهنده نعمت هدايت است، پس آن جناب رحمت است، و در نتيجه
اين روايات منطبق با بيانى است كه ما در تفسير آيه داشتيم.
[چند روايت
در مورد مراد از فضل و رحمت خدا در:(قُلْ بِفَضْلِ اللَّهِ وَ
بِرَحْمَتِهِ ...)]
و در الدر
المنثور است كه ابن ابى شيبه، ابن جرير، ابن منذر، ابن ابى حاتم و بيهقى از ابن
عباس روايت كردهاند كه در تفسير جمله(قُلْ بِفَضْلِ اللَّهِ وَ
بِرَحْمَتِهِ) گفته است: منظور از فضل خدا قرآن است، و از رحمت خدا
اينست كه مسلمانان را از اهل قرآن قرار داده.[5]
مؤلف: اين روايت مىخواهد بگويد منظور از فضل خدا مواد معارف و احكامى است كه در
قرآن آمده و مراد از رحمت خدا فعليت و تحقق آن مواد در مردم عالم است، در نتيجه
برگشت اين حديث نيز به همان بيانى است كه ما در تفسير آيه داشتيم- دقت بفرماييد- و
بنا بر اين، هيچ مخالفت و ناسازگارى بين اين حديث و حديثهاى سابق نيست.
در تفسير قمى
در ذيل جمله(وَ ما تَكُونُ فِي شَأْنٍ ...) آمده كه امام فرمود:
رسول خدا 6 هر وقت اين آيه را مىخواند به سخنى مىگريست.[6]
مؤلف: اين روايت را مرحوم طبرسى نيز در مجمع البيان از امام صادق (ع)