responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : صحیفه نور نویسنده : خمینی، روح الله    جلد : 9  صفحه : 89

مى‌خواهیم و مى‌خواهیم که به خدا هم اعتقاد داشته باشیم، ولى به شرط اینکه به خدا هم معتقد باشیم. این براى ما خیلى ناراحت کننده است که کسى یک همچو خیالى داشته باشد، این اولاً، و ثانیاً این کلمه دموکراسى که پیش شما این قدر عزیز است یک مفهوم مبینى ندارد ارسطو یک جور معنى کرده، شوروى یک جور معنى کرده، سرمایه‌دارها یک جور معنى کرده و ما در قانون اساسیمان نمى‌توانیم یک لفظ مبهمى که هر کس براى خودش یک معنى کرده است، آن را بگذاریم، به جاى آن اسلام را گذاشتیم که اسلام مبین مى‌کند حد وسط چیست، این مخالف با هیچ چیزى نیست ولى آنهائى که نفهمیده‌اند اسلام را، خارجى‌ها که با اسلام کار ندارند، آنها که در داخل هستند و اسلام را نمى‌دانند چه رژیمى است، چه حالى دارد، از این جهت یک امکان به خیالشان دارد. من حالا براى شما مثال مى‌زنم از این آزادى و دموکراسى یک چیزى که تاریخ مى‌گوید و آن قضیه حضرت امیر سلام الله علیه است که در وقتى که رئیس و خلیفه رسول الله بود و دامنه این ریاست عملیش و سیاستش از حجاز تا مصر و تمام تقریباً بسیارى از آسیا، یک مقدارى حتى اروپا داشت، همین شخص که رئیس یک همچو مملکت وسیعى بود و داراى همچو قدرتى بود و قاضى را هم خود خلیفه رسول الله تعیین مى‌کرد، وقتى یک اختلافى بین آن رئیس و یک یهودى حاصل شد قاضى دعوت کرد او را به اینکه بیاید جواب بدهد او هم رفت در محضر قاضى نشست، قاضى خواست به او احترام بکند، گفت نه یک نفر قاضى باید احترام از هیچ کس نکند و ما عل السواء باید باشیم و بعد هم که قاضى حکم بر خلاف او کرد، او تصدیق و قبول کرد.

من میل دارم که شما که اطلاع دارید از همه حکومت‌ها و از همه جاها یک نمونه این طورى هم شما نشان بدهید در تمام این حکومت‌هائى که در دنیا از اول دنیا تا حالا حکومت‌ها بودند و شما لابد مطلع هستید، شما هم یک نمونه این طورى به ما نشان بدهید، که آن از این اولى است.

سوال: نه من همچو نمونه‌اى الان ندارم به شما تذکر بدهم ولى در عوض، شما الان انقلاب کردید ولى هنوز ثروتمند و فقیر در بین کشور شما هست و چند حزبى که به صورت عینى دموکراسى است که اگر یک دسته‌اى رأى نیاورد بتواند یک دسته دیگر جاى او باشد مثل انگلیس که گاهى حزب کارگر و گاهى حزب محافظه کار، همچو وضعى آیا شما در کشورتان اجازه خواهید داد و این عدالت اقتصادى را اجازه خواهید داد؟

جواب: ما الان یک بچه شش ماهه داریم و در این پنجاه و چند سال، ثانیاً با آن وضع و با آن گرفتارى‌هائى که ایران داشته است شما چه توقع از یک بچه شش ماهه‌اى که پنجاه و چند سال در زمان ما و دو هزار و پانصد سال در تاریخ عقب زده شده است. الان اول راه این است و تمام خرابى‌هائى که الان با آن مواجه هستیم، خرابى‌هایى است که رژیم سابق براى ما گذاشته‌



نام کتاب : صحیفه نور نویسنده : خمینی، روح الله    جلد : 9  صفحه : 89
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست