responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : صحیفه نور نویسنده : خمینی، روح الله    جلد : 6  صفحه : 272

تاریخ: 4/3/58

بیانات امام خمینى در جمع عشایر کهنوج و اساتید دانشگاه‌

تعدى پنجاه و چند ساله به ملت‌

بسم الله الرحمن الرحیم‌

چه فرصت‌هاى خوبى براى ما در این انقلاب حاصل مى‌شود و حاصل شده است. ما از شما عشایر و از سایر عشایر اقشار ایران جدا بودیم، ما را جدا کرده بودند، ما را از دانشگاه جدا کردند، ما را از قشرهاى دیگر جدا کردند، از ارتش جدا کردند، از فرهنگیان جدا کردند و از عشایر.

نمى‌توانستیم با هم در یک محلى مجتمع بشویم و مسائلى که لازم است با هم در میان بگذاریم، شما مشکلات خودتان را بیان کنید و ما هم مشکلات خودمان را. این نهضت از برکاتش این بود که این فرصت را براى ما پیش آورد که مى‌توانیم با شما مجتمع شویم و مى‌توانیم مسائل را با شما در میان بگذاریم. ایشان ذکر از مستکبرین و مستضعفین کردند و من باید بیان مستضعف و مستکبر را به اندازه‌اى که در این مجلس مناسب است عرض کنم. مستکبرین منحصر نیستند به سلاطین، منحصر نیستند به روساى جمهور، منحصر نیستند به دولت‌هاى ستمگر، مستکبرین یک معناى اعمى دارد. یک مصداقش همان اجانبى هستند که تمام ملت‌ها را ضعیف مى‌شمرند و مورد تجاوز و تعدى قرار مى‌دهند، یک مورد هم همین دولت‌هاى جائر و سلاطین ستمگر که ملت‌هاى خودشان را ضعیف مى‌شمرند و به آنها تعدى مى‌کنند، دست تعدى به ملت‌ها دراز مى‌کنند، چنانکه در این پنجاه و چند سال شما مبتلا بودید و ما هم مبتلا بودیم و همه ملت مبتلا بودند ملت را ضعیف مى‌شمردند و ملت را از روى استکبار نظر مى‌کردند و به ملت تعدى مى‌کردند و تجاوز مى‌کردند. آنها رفتند و انشاءالله بر نمى‌گردند.

نعمت آزادى وسیله‌اى است براى خدمت به خالق و خلق

امروز روزى است که خداى تبارک و تعالى به ما آزادى و استقلال مرحمت فرموده است و ما را با این آزادى و استقلال امتحان مى‌کند. ما را آزادى مرحمت فرموده است که ببیند در این آزادى ما چه مى‌کنیم. ما مستقل شدیم و خداوند به ما این مرحمت را فرمود تا ما چه بکنیم، آیا ما هم از مستکبرین باشیم یا از مستضعفین؟ هر فرد مى‌شود که مستکبر باشد و مى‌شود مستضعف باشد. اگر من به زیر دست‌هاى خودم ولو چهار نفر باشد تعدى و تجاوز کردم و آنها را کوچک شمردم، بنده خدا را کوچک‌



نام کتاب : صحیفه نور نویسنده : خمینی، روح الله    جلد : 6  صفحه : 272
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست