responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : صحیفه نور نویسنده : خمینی، روح الله    جلد : 4  صفحه : 205

سؤال: لطفاً نظرتان را در مورد دولت اسلامى مشخص‌تر بیان کنید.

جواب: دولت اسلامى که ما مى‌خواهیم یک جمهورى است که به آراء ملت درست مى‌شود و احکام اسلام هم در او اجرا مى‌شود. قانون اساسى همان قانون اسلام است و قانون اسلام مسبب آزادى‌ها و دموکراسى حقیقى است و استقلال کشور را نیز تضمین مى‌کند.

سؤال: مطالبى گفته شده است در این مورد که نظرات حضرتعالى مخالف سایر مذاهب خصوصاً یهودى‌ها و مسیحیان است. ممکن است نظرتان را راجع به سایر مذاهب، چه داخل اسلام، چه خارج اسلام بیان کنید (خصوصاً یهودیان و مسیحیان)؟

جواب: ما کراراً این مطلب را گفته‌ایم که اسلام نسبت به اقلیت‌هاى مذهبى احترام قائل است و آنها در مملکت ما آزادند و حتى حق راى دارند، حق تعیین وکیل دارند و آنچه گفته شده است که ما مخالف با آنها هستیم، تبلیغاتى است که شاه به راه انداخته است. اسلام همیشه با آنها به طور مسالمت رفتار کرده است و حتماً زندگى آنها در حکومت اسلامى بهتر از الانشان است.

سؤال: در این نهضت، حضرتعالى که در خارج از ایران بوده‌اید یک قدرت بى‌نهایت زیادى را کسب کرده‌اید و این قدرت کاملاً بزرگ است و ما مى‌خواستیم بدانیم که اگر در ایران بودید آیا همین قدرت را کسب مى‌کردید؟

جواب: این قدرت مذهبى است و ما اگر ایران هم باشیم به عنوان یک نفر آدم مذهبى ما را مى‌شناسند. که خدمتگزار این مردم هستیم و فرقى نیست بین داخل و خارج.

سؤال: محبوبیت شما حتى در بین کسانى است که به مذهب چندان علاقه نداشته‌اند و بیشتر تغییر و تبدیلات در مسائل اجتماعى را مى‌خواستند، آیا فکر نمى‌کنید همین تبعید شما به خارج موجب شده که یک حالت رمزى بوجود بیاورد که آنها علاقه‌مند شوند؟

جواب:آنها هم که علاقه دارند، علاقه ملى دارند چون ما با مصالح ملى آنها موافق هستیم و کسانى که به کشور آنها خیانت کرده‌اند و استقلال آنها را از بین برده‌اند، ما با آنها مخالفیم. در نهاد تمام ملت این مسائل هست، از این جهت با ما حتى قشرهاى غیر مذهبى هم موافقند.

سؤال: ابهاماتى در مورد نقش شما در آینده وجود دارد. ممکن است نقش خود را در آینده بفرمائید؟



نام کتاب : صحیفه نور نویسنده : خمینی، روح الله    جلد : 4  صفحه : 205
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست