responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : صحیفه نور نویسنده : خمینی، روح الله    جلد : 21  صفحه : 4

همراهى کنند و هر چه قدرت دارند براى این امر مهم به میدان بیاورند، لکن با نظارت دولت. و راجع به این که کجا مقدم، کجا موخر، این بالاخره صحبت پیش مى‌آید و آن طورى که صلاح است این است که هیات تشخیص مصلحت باشد مرکب از سران کشور و نخست وزیر و تشخیص بدهند، تشخیص مصلحت بدهند که کجا باید اول باشد، کجا باید بعد باشد، وضعش باید چه جور باشد، مردم خودشان داخل باشند لکن مستقل نباشند و دولت باید به مردم مجال بدهد به این که در کارها داخل بشوند، و مردم هم باید به دولت مجال بدهند که با تأنى و نقشه‌کشى این کار مهم را انجام بدهند. ممکن است دست‌هایى در کار باشند که بخواهند در همین مقوله هم راجع به بازسازى هم شلوغ کنند و فساد ایجاد کنند، این را باید خیلى متوجه باشند و این همان هیات تشخیص مصلحت که مرکب از سران کشور است، آنها باید نظارت کنند در امور لکن مردم را هم شرکت بدهند. چنانچه حالا که بعد از جنگ است مردم باید در کارهاى تجارى آزاد باشند لکن با نظارت دولت که یک وقت خداى نخواسته دوباره از آن چیزهایى که از خارج مى‌آوردند و آن چیزهاى فاسدى که مى‌آوردند دوباره شروع نکنند. دولت اجازه بدهد مردم از خارج چیز بیاورند، تجارت کنند، لکن نظارت داشته باشد که فساد ایجاد نشود. این هم یک مطلبى است که مهم است و باید خیلى در آن چیز کرد.

نباید توهم کنیم که باید همه کارها زودى درست بشود و باز مسائلى هست که تمامش مربوط به این است که ما باید بیدار باشیم در این امور، نباید که توهم کنیم که باید همه آن کارها زودى درست بشود. الان ممکن است که یک عده‌اى بیفتند توى مردم...* اشخاصى که مخالف با ما هستند، هستند، زیادند الان هم هستند که خوب! جنگ تمام شد، یا الله زود تمام کنید! مطلب یک مطلبى نیست که به زودى تمام بشود، مطلبى است که هشت سال کوبیدند، شهرهاى ما را از بین بردند، این باید اقلاً همان قدرى که آنها کردند ما دنبال کنیم که انشاء الله تا چند سال بتوانیم این کار را انجام بدهیم. مردم ننشینند گوش کنند به حرف اشخاص که زود باید درست بشود، فوراً باید همه چیز درست بشود نه، نمى‌توانند، مساله‌اى است که نمى‌شود این را، هم در این امر باید خیلى دقیق باشند و هم در مهیا بودن راجع به جنگ.

و من امیدوارم که خداوند تأیید کند شما را، همان طور که تا حالاکرده است. ما تا حالا با تاییدات الهى پیش رفتیم، بنابراین کار مهم اتکال به خداى تبارک و تعالى است، تا حالا هر چه شده به دست او بوده، از حالا هم تا آخر به دست اوست و ما هم تابع هستیم که کارهایى که ایشان مى‌گوید عمل کنیم. و شما هم متوجه به این معنا باشید که اتکالتان را به خدا زیاد کنید و توجه‌تان را به خدا زیاد کنید. و ما چیزى نیستیم، ما هیچ هستیم، آن که هست اوست و آن که کار مى‌کند اوست. و من هم که وظیفه‌ام دعاست، من دعا مى‌کنم راجع به همه شما و از خداى تبارک و تعالى مى‌خواهم که به همه شما توفیق



نام کتاب : صحیفه نور نویسنده : خمینی، روح الله    جلد : 21  صفحه : 4
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست