responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : خدمات متقابل اسلام و ایران نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 1  صفحه : 100
ادوارد براون ، در جلد اول تاریخ ادبیات ایران ، صفحه 299 می‌گوید : این مسئله ( آیا اسلام به زور به ایران تحمیل شده یا ایرانیان به رغبت‌ اسلام را پذیرفته‌اند ) را پرفسور آرنولد استاد دارالفنون علیگره در کتاب‌ نفیس خود درباره تعلیمات اسلام به وجه بسیار خوبی ثابت نموده است .
آرنولد به بیتابی مؤبدان بی گذشت زرتشتی اشاره می‌کند و می‌گوید مؤبدان نه‌ تنها نسبت به علمای سایر ادیان بلکه در برابر کلیه فرق مخالف ایران و مانویان و مزدکیان و عرفای مسیحی ( گنوستیک ) و امثالهم تعصب نشان‌ می‌دادند و بدین سبب به شدت مورد بیمهری و نفرت جماعات زیادی قرار گرفته بودند . رفتار ستمگرانه موبدان نسبت به پیروان سایر مذاهب و ادیان سبب شد که درباره آیین زرتشت و پادشاهانی که از مظالم موبدان‌ حمایت می‌کردند حس بغض و کینه شدید در دل بسیاری از اتباع ایران‌ برانگیخته شود و استیلای عرب به منزله نجات و رهایی ایران از چنگال ظلم‌ تلقی گردد .


> به محض اینکه حس کردند که در ارکان دولت ساسانی تزلزل روی داده و قشون ایران در دو سه دفعه از قشون عرب شکست خورده‌اند ، خود را به دامان‌ عرب ها انداخته و نه تنها آنان را در فتوحاتشان کمک کردند و راه و چاه‌ را به آنها نمودند بلکه سرداران عرب را به تسخیر سایر اراضی که در قلمرو آنان بود و هنوز قشون عرب به آنها حمله نکرده بود دعوت کردند و کلید قلاع و خزائن را دو دستی به آنان تسلیم کردند به شرط اینکه عربها آنان را به حکومت نواحی باقی بگذارند " . مرحوم قزوینی این داستان را فقط به عنوان مذمت کسانی که به لشکر اسلام‌ راه و چاه نشان دادند نقل کرده است و حال آنکه باید دید چرا آنان دست‌ از حکومت ساسانی کشیدند ؟ برای چه به کسانی که به قول ناسیونالیستهای‌ ایرانی بیگانه بودند راه و چاه را نشان دادند ؟ آیا این جز بخاطر آن بوده‌ است که آنان از دولت ساسانی و از آیینی که پشتیبان آن بود ناراضی بودند و آسایش خود را در پیروی از مسلمانان می‌دانستند ؟

نام کتاب : خدمات متقابل اسلام و ایران نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 1  صفحه : 100
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست