نام کتاب : حماسه حسینی 3 نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 419
صلح این بود که : پس از سه سال که یزید مرد . پسرش معاویه بن یزید از
خلافت کناره گیری کرد و وضع بنی امیه بقدری پریشان شد که مروان حکم تصمیم
گرفت با عبدالله زبیر بیعت کند .
همه اینها از آثار شهادت بود نه قطع نظر از شهادت .
صفحات 211 و 212 :
در صورتیکه باید گفت : اگر امام حسن مجتبی ( ع ) ده سال با معاویه در
حال صلح بود امام حسین ( ع ) بیست سال صلح را پذیرفت زیرا ده سال در
کنار برادر بزرگوارش بصلح گذشت و ده سال هم پس از وفات حضرت مجتبی (
ع ) تا معاویه زنده بود در حال صلح بسر برد .
نه امام حسن در حال صلح بود ، زیرا مولود صلح قبلا پایمال شده بود ، و
نه امام حسین ، عدم قیام غیر از صلح است .
صفحه 212 :
اشتباه این فرقه در اینست که ماهیت قیام امام حسین ( ع ) را تشخیص
ندادهاند از اینرو دچار انحراف شدهاند . در حالیکه اینان اگر حوادث
تاریخی را با دقت بیشتری بررسی کرده بودند میفهمیدند که امام حسین ( ع )
پس از شکست نیروهای ملی و عراق برای استقرار صلح کوشش فراوان کرد و
هیچگاه مایل نبود با نداشتن نیروی کافی با یزید بجنگد . پس روش سیاسی
امام حسین ( ع ) با روش سیاسی امام حسن ( ع ) در مقابل حکومت بنی امیه
یکسان بوده و هیچگونه فرقی ندارد . آری فرقی که هست بین
نام کتاب : حماسه حسینی 3 نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 419