responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : حق و باطل نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 1  صفحه : 52
ناشی از جهل است ، از قصور است ، نمی‌داند ، تقصیر هم ندارد ، نادان‌ است ، این را نمی‌شود آدم مقصر حساب کرد و جزء مفسدین و خراب کاران و منحرفین دانست به این ترتیب حق و نظام حق اصیل است و مثل آب در زیر جریان دارد و جامعه را به جلو می‌برد ، اما باطلها بر روی آن قرار می‌گیرند و نمود پیدا می‌کنند .

ب : طفیلی بودن باطل و استقلال حق

نکته دیگری که از این مثال قرآنی استفاده می‌شود این است که باطل به‌ طفیل حق پیدا می‌شود و با نیروی حق حرکت می‌کند ، یعنی نیرو مال خودش‌ نیست ، نیرو اصالتا مال حق است و باطل با نیروی حق حرکت می‌کند .
کفی که روی آب هست ، نیروی کف نیست که او را حرکت می‌دهد این نیروی‌ آب است که او را حرکت می‌دهد معاویه اگر پیدا می‌شود و آن همه کارهای‌ باطل می‌کند ، آن نیروی اجتماعی را معاویه به وجود نیاورده و ماهیت واقعی‌ آن نیرو ، معاویه ای نیست و جامعه در بطن خودش ماهیت معاویه‌ای ندارد ! باز هم پیغمبر است ، باز هم ایمان است ، باز هم معنویت است ، ولی‌ معاویه بر روی این نیرو سوار شده است .
یزید هم که امام حسین را کشت گفت : قتل الحسین بسیف جده [1] ، یعنی حسین با شمشیر جدش پیامبر کشته شد ! این یک معنای درستی دارد یعنی‌ از نیروی پیامبر استفاده کردند و او را کشتند ، چون برای


[1] بحارالانوار ، جلد 44 صفحه . 298

نام کتاب : حق و باطل نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 1  صفحه : 52
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست