نام کتاب : حرکت و زمان در فلسفه اسلامی 1 نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 11
رسیده و ناگزیر با شکست مواجه خواهد شد . بنابر این باید به حبل المتینی
دست یا زید که ضامن پیروزی و بر آورنده نیازهای فردی و اجتماعی و
مبارزین و انقلابیون باشد و نیز پاسخگوی نیازهای جامعهای باشد که در آن
انقلاب رخ خواهد داد و باید به شکل جدیدی اداره و تدبیر شود .
در این فضای فکری بود که گروهی " مارکسیسم " را بهترین مبین و توجیه
کننده مبارزه و بلکه آن را " علم مبارزه " میدانستند و نیز مدعی بودند
که مارکسیسم کلیه نیازهای جامعه اعم از اقتصادی ، سیاسی ، اخلاقی و معنوی
و . . . را تامین میکند . این گروه بسیار صریح و علنی خرج خود را از اسلام
جدا کرده و در ضمن فعالیتهای سیاسی به فعالیتهای فرهنگی در خور توجهی
نیز میپرداختند .
جریان دیگری که مسلمان بودند ولی بی خبر از معارف و اندیشههای بلند
اسلامی ، همین عقیده را پذیرفته بودند و تضاد غیر قابل رفع و مهمی بین
اسلام و مارکسیسم نمیدیدند و با تلفیقی از این دو ، اندیشه جدیدی را مطرح
و ترویج میکردند . این تفکر که به نحوی اسلام را با مارکسیسم بر سر یک
سفره مینشاند متعلق به گروه و دسته خاصی نبود و بلکه نشانههای آن به
صورت یک طیف گسترده و با شدت و ضعف در غالب جوانان روشنفکر و
مبارزه مشاهده میشد اگر چه پیش از آن زمینههای بنیادین اینگونه
اندیشههای التقاطی در آثار نویسندگان مسلمان دهههای قبل به چشم میخورد .
این نویسندگان غالبا از تحصیلکردههای زمان رضاخان بودند و تحت تاثیر
فرهنگ و علوم تجربی متمایل به فلسفههای تجربی بودند . اینان اگر چه که
خود به نزدیکی با مارکسیسم خوشنود نبودند ولی عملا حلقه واسطه بروز و ظهور
اندیشههای التقاطی بودند . در قبال این تفکر که در اندیشه بسیاری از
جوانان مسلمان رسوخ داشت ، مارکسیستها به هیچ وجه چنین نظری را صحیح
نمیدانستند و چنین اندیشههائی را توجیه و تغییراتی در جهت پوشانیدن
عیوب اسلام و نادیده گرفتن نواقص و عدم
نام کتاب : حرکت و زمان در فلسفه اسلامی 1 نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 11