نام کتاب : جامعه و تاریخ نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 66
" طرز تفکر ریاضی تحت تأثیر سبک خاص هر فرهنگ قراردارد " [1] .
این نظریه همان نظریه نسبی بودن فرهنگ انسانی است . ما در اصول فلسفه
درباره اطلاق و نسبیت اصول اندیشه بحث کردهایم و ثابت کردهایم آنچه
نسبی است علوم و ادراکات اعتباری و عملی است . این ادراکات است که
در فرهنگهای مختلف برحسب شرایط مختلف زمانی و مکانی ، مختلف است و
این ادراکات است که واقعیتی ماورای خود که از آنها حکایت کند و معیار
حق و باطل و صحیح و غلط بودن آنها باشد ، ندارند . اما علوم و ادراکات و
اندیشههای نظری که فلسفه و علوم نظری انسان را میسازند ، همچون اصول جهان
بینی مذهب و اصول اولیه اخلاق ، اصولی ثابت و مطلق و غیر نسبی میباشند .
در اینجا متأسفانه بیش از این نمیتوانیم سخن را دنبال نماییم .
ثانیا ، اینکه گفته میشود مذهب عقیده است و ملیت شخصیت و رابطه این
دو رابطه عقیده و شخصیت است و اسلام شخصیتهای ملی را همان گونه که هستند
تثبیت میکند و به رسمیت میشناسد ، به معنی نفی بزرگترین رسالت مذهب
است . مذهب - آن هم مذهبی مانند اسلام - بزرگترین رسالتش دادن یک جهان
بینی براساس شناخت صحیح از نظام کلی وجود بر محور توحید و ساختن شخصیت
روحی و اخلاقی انسانها براساس همان جهان بینی و
[1] اشپنگلر ، جامعه شناس و صاحب نظریه معروف در فلسفه تاریخ ، به
نقل ریمون آرون در مراحل اساسی اندیشه در جامعه شناسی ، ص 107.
نام کتاب : جامعه و تاریخ نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 66