نام کتاب : جامعه و تاریخ نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 62
میبخشد که در طول تاریخ و در قبال دیگر پیکرهای فرهنگی و معنوی بدان
شناخته میشود ، چه این " روح " در رفتار جمعی ، روال اندیشه ، عادات
جمعی ، عکسالعملها ، و تأثرات انسانی در برابر طبیعت و حیات و
رویدادها ، احساسات و تمایلات و آرمانها و عقاید و حتی در کلیه
آفرینشهای علمی و فنی و هنری وی و به طور کلی در تمام جلوههای مادی و
روحی زندگی انسانی او محسوس و ممتاز است .
میگویند : مذهب نوعی ایدئولوژی است ، عقیده است و عواطف و اعمال
خاص که این عقیده ایجاب میکند ، اما ملیت " شخصیت " است و خصایص
ممتازی که روح مشترک افرادی از انسانهای همسرنوشت را ایجاد مینماید ،
بنابراین رابطه میان ملیت و مذهب رابطه میان شخصیت و عقیده است .
میگویند : مخالفت اسلام را با تبعیضات نژادی و برتری جوییهای قومی به
معنی مخالفت اسلام با وجود ملیتهای گوناگون در جامعه بشری نباید گرفت .
اعلام اصل تسویه در اسلام به معنی نفی ملیتها نیست ، برعکس ، به این معنی
است که اسلام به اصل وجود ملیتها به عنوان واقعیتهای مسلم و انکار ناپذیر
طبیعی معترف است . آیه " « یا أیهاالناس انا خلقناکم من ذکر و انثی و
جعلناکم شعوبا و قبائل لتعارفوا ان أکرمکم عند الله أتقیکم »" [1] که
به آن بر انکار و نفی و الغای ملیتها از نظر اسلام استدلال میشود ، درست
برعکس ، اثبات کننده و تأیید کننده ملیتهاست ، زیرا آیه اول تقسیمبندی
بشریت را از نظر
[1] حجرات / . 13
نام کتاب : جامعه و تاریخ نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 62