نام کتاب : جامعه و تاریخ نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 59
وسیله طبیعت به غایات خود نائل میگردد . و این امری است مشهود از حال
طبیعت که چگونه ماده اصلی به صورت عناصر و سپس . . . و سپس به صورت
گیاه و سپس حیوان و سپس انسان درمیآید . انشعابات میهنی و قبیلهای ضمن
اینکه افراد یک میهن یا یک قبیله را در یک وحدت گرد میآورد و به آنها
وحدت میبخشد ، آنها را در برابر واحد دیگر قرار میدهد بطوریکه افراد یک
قوم یکدیگر را برادر و انسانهای دیگر را در برابر خود قرار میدهند و به
آنها به آن دیده نگاه میکنند که به " اشیاء " یعنی به چشم یک وسیله که
فقط ارزش بهرهکشی را دارد . . . و این است علت آنکه اسلام انشعابات
قومی و قبیلهای را ( که انسانیت را قطعه قطعه میکند ) ملغی ساخته و
مبنای اجتماع انسانی را بر عقیده ( کشف حق که برای همه یکسان است و
گرایش به آن ) قرار داده است نه بر نژاد یا ملیت یا میهن . حتی در
رابطه زوجیت و میراث نیز ملاک را شرکت در عقیده قرار داده است " [1] .
ایضا تحت عنوان " دین حق در نهایت امر پیروز است " میگوید :
" نوع انسان به حکم فطرتی که در او ودیعه نهاده شده است طالب کمال و
سعادت حقیقی خود یعنی استیلا بر عالیترین مراتب زندگی مادی و معنوی به
صورت اجتماعی میباشد و روزی به آن خواهد رسید . اسلام که دین توحید است
برنامه چنین سعادتی است . انحرافاتی که در طی پیمودن این راه طولانی
نصیب انسان میگردد نباید به حساب بطلان فطرت
[1] ج / 4 ص 132 و . 133
نام کتاب : جامعه و تاریخ نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 59