responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تعلیم و تربیت در اسلام نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 1  صفحه : 17
ضروری است ] . در اسلام ، هم اصالت فرد محفوظ است و هم اصالت اجتماع ، یعنی فرد خودش خالی از اصالت نیست . پس بالاخره طرحی و برنامه‌ای برای‌ ساختن فرد وجود دارد ، اعم از اینکه فرد را باید ساخت برای طرحهایی که‌ برای اجتماع و جامعه است - و این طرح و برنامه را به عنوان مقدمه ساختن‌ اجتماع در نظر بگیریم - یا فرد را باید ساخت از این نظر که هدف ، ساختن‌ افراد است ، و یا از یک نظر جمعی فرد باید ساخته بشود ، هم از آن جهت‌ که باید مقدمه‌ای و ابزاری برای ساختن اجتماع باشد و هم از نظر اینکه‌ خودش هدف است . اینجاست که ما باید با اصول تعلیم و تربیت اسلامی آشنا بشویم . اولا آیا اسلام برای مسأله تعلیم به عنوان آموزش دادن و آگاهی دادن اهمیتی‌ قائل است یا نه ؟ و به عبارت دیگر آیا اسلام عنایتی به پرورش عقل و فکر انسان دارد یا چنین عنایتی ندارد ؟ این همان مسأله علم است که از قدیم‌ میان علما مطرح بوده ، هم اصل مطلب که اسلام دینی است که به علم دعوت‌ کرده است ، و هم خصوصیات آن که آن علمی که اسلام به آن دعوت کرده است‌ چه علمی است ؟ که افرادی نظیر غزالی ، فیض و دیگران در این زمینه بحث‌ کرده‌اند . و از نظر تربیت و پرورش هم که مقررات اخلاقی اسلام ، همه ، مقررات پرورشی انسانها است که انسانی که اسلام می‌خواهد پرورش بدهد ، انسان نمونه اسلام چگونه انسانی است و مدل آن انسان چگونه مدلی است . البته مسائل دیگری هم در اینجا هست که مربوط به کیفیت اجرای مطلب است‌ ، یعنی هدفها مشخص ، ولی برای تربیت انسان از چه متود و روشی باید
نام کتاب : تعلیم و تربیت در اسلام نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 1  صفحه : 17
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست