نام کتاب : تعلیم و تربیت در اسلام نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 17
ضروری است ] . در اسلام ، هم اصالت فرد محفوظ است و هم اصالت اجتماع ،
یعنی فرد خودش خالی از اصالت نیست . پس بالاخره طرحی و برنامهای برای
ساختن فرد وجود دارد ، اعم از اینکه فرد را باید ساخت برای طرحهایی که
برای اجتماع و جامعه است - و این طرح و برنامه را به عنوان مقدمه ساختن
اجتماع در نظر بگیریم - یا فرد را باید ساخت از این نظر که هدف ، ساختن
افراد است ، و یا از یک نظر جمعی فرد باید ساخته بشود ، هم از آن جهت
که باید مقدمهای و ابزاری برای ساختن اجتماع باشد و هم از نظر اینکه
خودش هدف است .
اینجاست که ما باید با اصول تعلیم و تربیت اسلامی آشنا بشویم . اولا
آیا اسلام برای مسأله تعلیم به عنوان آموزش دادن و آگاهی دادن اهمیتی
قائل است یا نه ؟ و به عبارت دیگر آیا اسلام عنایتی به پرورش عقل و فکر
انسان دارد یا چنین عنایتی ندارد ؟ این همان مسأله علم است که از قدیم
میان علما مطرح بوده ، هم اصل مطلب که اسلام دینی است که به علم دعوت
کرده است ، و هم خصوصیات آن که آن علمی که اسلام به آن دعوت کرده است
چه علمی است ؟ که افرادی نظیر غزالی ، فیض و دیگران در این زمینه بحث
کردهاند . و از نظر تربیت و پرورش هم که مقررات اخلاقی اسلام ، همه ،
مقررات پرورشی انسانها است که انسانی که اسلام میخواهد پرورش بدهد ،
انسان نمونه اسلام چگونه انسانی است و مدل آن انسان چگونه مدلی است .
البته مسائل دیگری هم در اینجا هست که مربوط به کیفیت اجرای مطلب است
، یعنی هدفها مشخص ، ولی برای تربیت انسان از چه متود و روشی باید
نام کتاب : تعلیم و تربیت در اسلام نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 17