نام کتاب : بیست گفتار نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 174
این بود دو نوع تفسیری که از طرز زندگانی زاهدانه رسول خدا و علی مرتضی
علیهما السلام میتوان کرد .
اگر تفسیر اول صحیح میبود میبایست همه در همه زمانها خواه آنکه وسیله
برای عموم فراهم باشد خواه نباشد ، خواه آنکه مردم در وسعت باشند خواه
نباشند آن طور زندگانی کنند ، و البته سایر ائمه علیهم السلام هم در درجه
اول از آن طرز زندگی پیروی میکردند . و اما اگر تفسیر دوم صحیح است ، نه
، لازم نیست همه از آن پیروی کنند ، آن طور زندگی مربوط به اوضاعی نظیر
اوضاع آن زمان بوده ، در زمانهای غیر مشابه با آن زمان، پیروی لازم نیست.
وقتی که به احوال و زندگی و سخنان امام صادق ( ع ) مراجعه میکنیم
میبینیم آن حضرت که ظاهر زندگیاش با پیغمبر و علی فرق دارد ، به خاطر
همین نکته بوده و خود آن حضرت این نکته را به مردم زمانش درباره فلسفه
زهد گوشزد کرده است .
اینها که عرض کردم از تعلیمات آن حضرت اقتباس شد .
در زمان امام صادق ( ع ) گروهی پیدا شدند که سیرت رسول اکرم را در زهد
و اعراض از دنیا به نحو اول تفسیر میکردند ، معتقد بودند که مسلمان
همیشه و در هر زمانی باید کوشش کند از نعمتهای دنیا احتراز کند . به این
مسلک و روش خود نام زهد میدادند و خودشان در آن زمان به نام " متصوفه
" خوانده میشدند . سفیان ثوری یکی از آنهاست . سفیان یکی از فقهای تسنن
به شمار میرود و در کتب فقهی اقوال و آرای او زیاد نقل میشود . این شخص
معاصر با امام صادق ( ع ) است و در خدمت آن حضرت رفت و آمد و سؤال و
جواب میکرده .
نام کتاب : بیست گفتار نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 174