نام کتاب : آشنایی با قرآن 8 نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 177
باید محبوبتر باشد . پس این چگونه است ؟ آیا خدا یک ذات جمیل
دوستداشتنی است یا یک ذات قهار جبار ترسیدنی ؟ کدامیک از ایندو ؟ هم
از خدا خائف بودن و هم محب او بودن و به او امیدوار بودن چگونه است ؟
گفتهایم که آنچه به ذات الهی مربوط میشود محبوبیت است و آنچه به
انسان مربوط میشود منشا خوف و خشیت است . از خدا ترسیدن به این معنی
که العیاذبالله خدا یک ذات گزافکاری باشد آنطور که انسان از یک آدم
جبار دیکتاتور میترسد که چشمش به آدم بیفتد ، یک بهانه بیهوده بگیرد ،
بعد دستور کتک زدن یا اعدام کردن بدهد ، چنین چیزی محال است . از خدا
ترسیدن یعنی از عدل الهی ترسیدن ، از عدالتش ، از همین صفت کمالش باید
ترسید . مگر عدل ترسیدنی است ؟ از عدل هم باید ترسید ؟ نه ، هر آدم
نیکوکاری عاشق عدل است ، آدم بدکار از عدالت میترسد . پس ترسیدن از
عدالت به معنی ترسیدن از عمل خود است . اگر ما از عدالت الهی میترسیم
، یعنی نگران این هستیم که خلافی مرتکب بشویم که در آن صورت عدل الهی ما
را اخذ خواهد کرد ( یا من لا یخاف الا عدله و لا یرجی الا فضله ) . پس
تبشیر و انذار انبیا که همه تبشیر و انذارها براساس عدل الهی و براساس
فضل الهی است ، برای اهل ایمان ایجاد خشیت میکند ، به همین دو معنایی
که عرض کردم .
" « ان الذین یخشون ربهم بالغیب » " آنان که پروردگار خود را به
غیب و در غیب خشیت دارند . مقصود این است که خشیت پروردگار خودشان
را دارند . کلمه " « بالغیب »" اینجا چه محلی از اعراب دارد ؟
کلمه " « بالغیب »" ممکن است صفت " رب " باشد ، یعنی آنان که
نام کتاب : آشنایی با قرآن 8 نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 177