نام کتاب : آشنایی با قرآن 5 نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 74
ابتکار میکند . این است که خداوند در قرآن توصیف میشود به خالق سماوات
و ارضین و خالق همه چیز : " « قل الله خالق کل شیء »" [1] ولی گفته
نمیشود والد چیزی ، خدا والد هیچ موجودی نیست .
چون صحبت از فرزند داشتن خدا آمده است و اصلا در اطراف خدا ، گفتن
این گونه سخنان خلاف ادب است ( ولی اینجا ( گفته شده است ) چون رد
آنهاست و باید گفت ) پشت سرش تسبیح میآید : " « سبحان رب السموات
و الارض رب العرش عما یصفون »" منزه است پروردگار آسمانها و زمین ،
پروردگار عرش ، آن مالک و مدبر . به مجموع عالم از آن جهت که عرصه
تدبیر و اراده الهی و به اصطلاح مرکز تدبیر الهی است " عرش " گفته
میشود . اینجا هم مفسرین گفتهاند " رب العرش " عطف بیان است : منزه
است پروردگار همه جهان و همه جهان که عرش اوست از این توصیفها ، از
این سخنان ، از ایننسبتها ( والد بودن و بچه داشتن ) . این مثل " العیاذ
بالله " است که ما میگوییم : نعوذ بالله که در اطراف خدا چنین سخنانی
بشود گفت .
" « فذرهم یخوضوا و یلعبوا » " مأیوسانه به پیامبر میگوید : ای
پیغمبر ! دیگر این بدبختها را رها کن و بگذار در این جهلها و حماقتهای
خودشان و ظلمتهایی که خودشان برای خودشان فراهم کردهاند فرو بروند ، یعنی
دیگر امیدی به نجات اینها نیست . " « ذرهم یخوضوا »" رهایشان کن ،
بگذار در این اوهام و خرافات و حماقتها فرو بروند " « یلعبوا » "
بگذار بازی کنند ، دلخوش باشند به این مسائل غیرجدی و این بازیچههایی که
درست کردهاند " « حتی یلاقوا یومهم الذی یوعدون »" تا آن روزی که به
آن وعده داده شدهاند ، آن روز را ملاقات کنند، آن روزی که به تعبیر قرآن:
" « فکشفنا عنک غ
[1] رعد / . 16
نام کتاب : آشنایی با قرآن 5 نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 74