responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : آشنایی با قرآن 5 نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 1  صفحه : 101
می‌خواهد بفرماید که در شب قدر چنین چیزی وجود دارد ، و خود این آیه هم‌ باز دلیل بر این است که لیلةالقدر همیشه هست ، یعنی لیلةالقدر مخصوص‌ به یک شب نیست آن طور که بعضی اهل تسنن گفته‌اند که لیلةالقدر اختصاص‌ داشت به زمان پیغمبر و با فوت رسول اکرم لیلةالقدر منتفی شد . معلوم‌ می‌شود که چنین چیزی نیست ، چون وقتی که می‌گوید در این شب به طور استمرار همیشه جریان این است ، دلیل بر این است که خود لیلةالقدر هم‌ برای همیشه باقی است نه اینکه از بین رفته است ، و بعلاوه معنی ندارد که‌ لیلةالقدر از میان برود ، تا زمان پیغمبر هر سال لیلةالقدر وجود داشته‌ باشد و بعد از پیغمبر لیلةالقدر از بین برود . مثل این است که بگوییم‌ بعد از پیغمبر ماه رمضان رفت . ماه رمضان ، دیگر زمان پیغمبر و غیر زمان‌ پیغمبر ندارد . لیلةالقدر شبی از شبهای ماه رمضان است و همین طور که ماه‌ رمضان ، بودن و نبودنش به بودن و نبودن پیغمبر نیست لیلةالقدر هم این‌ گونه است .
پس مقصود از این که " در این شب تفریق می‌شود " چیست ؟ کلمه " فرق‌ " همین چیزی است که ما می‌گوییم " تفریق " ، یعنی دو چیز را که اول با هم هستند وقتی از یکدیگر تجزیه کنند و تفصیل بدهند ، این را می‌گویند " فرق " ، نقطه مقابل " جمع " است . اشیاء به هم پیوسته را از یکدیگر جدا کردن " فرق " است . این ، هم در امور عینی و هم در امور ذهنی و فکری درست است . اگر شما یک مطلب علمی را کاملا تجزیه کنید و بشکافید این هم باز خودش " فرق " و " تفریق " و " تفصیل " است ، و " تفصیل " در خود قرآن هم آمده . قرآن کریم می‌فرماید: " « و ان من شی‌ء الا عندنا خزائنه و ما ننزله الا بقدر معلوم غ" [1] هیچ چیزی نیست (این دیگر


[1] حجر / . 21

نام کتاب : آشنایی با قرآن 5 نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 1  صفحه : 101
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست