نام کتاب : آشنایی با قرآن 5 نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 101
میخواهد بفرماید که در شب قدر چنین چیزی وجود دارد ، و خود این آیه هم
باز دلیل بر این است که لیلةالقدر همیشه هست ، یعنی لیلةالقدر مخصوص
به یک شب نیست آن طور که بعضی اهل تسنن گفتهاند که لیلةالقدر اختصاص
داشت به زمان پیغمبر و با فوت رسول اکرم لیلةالقدر منتفی شد . معلوم
میشود که چنین چیزی نیست ، چون وقتی که میگوید در این شب به طور
استمرار همیشه جریان این است ، دلیل بر این است که خود لیلةالقدر هم
برای همیشه باقی است نه اینکه از بین رفته است ، و بعلاوه معنی ندارد که
لیلةالقدر از میان برود ، تا زمان پیغمبر هر سال لیلةالقدر وجود داشته
باشد و بعد از پیغمبر لیلةالقدر از بین برود . مثل این است که بگوییم
بعد از پیغمبر ماه رمضان رفت . ماه رمضان ، دیگر زمان پیغمبر و غیر زمان
پیغمبر ندارد . لیلةالقدر شبی از شبهای ماه رمضان است و همین طور که ماه
رمضان ، بودن و نبودنش به بودن و نبودن پیغمبر نیست لیلةالقدر هم این
گونه است .
پس مقصود از این که " در این شب تفریق میشود " چیست ؟ کلمه " فرق
" همین چیزی است که ما میگوییم " تفریق " ، یعنی دو چیز را که اول با
هم هستند وقتی از یکدیگر تجزیه کنند و تفصیل بدهند ، این را میگویند "
فرق " ، نقطه مقابل " جمع " است . اشیاء به هم پیوسته را از یکدیگر
جدا کردن " فرق " است . این ، هم در امور عینی و هم در امور ذهنی و
فکری درست است . اگر شما یک مطلب علمی را کاملا تجزیه کنید و بشکافید
این هم باز خودش " فرق " و " تفریق " و " تفصیل " است ، و "
تفصیل " در خود قرآن هم آمده . قرآن کریم میفرماید: " « و ان من شیء الا
عندنا خزائنه و ما ننزله الا بقدر معلوم غ" [1] هیچ چیزی نیست (این دیگر
[1] حجر / . 21
نام کتاب : آشنایی با قرآن 5 نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 101