نام کتاب : آشنایی با قرآن 5 نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 100
این آیه مختلف بوده است . بعضی گفتهاند مقصود این است که چون در این
شب و در واقع در یکی از این شبهای لیلةالقدر قرآن نازل شد و به وسیله
قرآن کریم دستورها و احکام بیان شد و به طور کلی بیان کردن یک چیز یعنی
واضح کردن و روشن کردن و تفصیل دادن آن و در واقع بیرون آوردن آن از حد
اجمال و ابهام به مرحله تفصیل و روشنی ، پس " در این شب جدا میشود هر
امر حکیمی " . مقصود از این " امر " یعنی دستورهای الهی ، معارف الهی
: این چیزهایی که به وسیله قرآن بیان شده است در این شب تفصیل داده شد
. ولی البته این نظر ، نظر صحیحی نیست ، چون همین طور که عرض کردم این
نظرها نظر مفسرین است به حسب تدبری که در آیات کردهاند . و بعضی
مفسرین دیگر که این نظر را رد کردهاند و درست هم رد کردهاند گفتهاند آیه
میفرماید در این شب جدا میشود ، تفصیل داده میشود ( نه شد ) . اگر مقصود
همان نزول قرآن و بیان احکام و معارف به وسیله قرآن باشد ، همین طور که
فرمود : " « انا انزلناه فی لیلة مبارکة »" ما در شب پر برکتی قرآن
را فرود آوردیم ، بعد هم باید بفرماید : " و در آن شب که قرآن فرود آمد
هر امر حکیمی به وسیله قرآن بیان شد " همین طور که در مورد نزول قرآن
معنی ندارد گفته شود : " در هر شب قدر قرآن نازل میشود " ، قرآن در
یک شب قدر نازل شد . پس اگر مقصود از " « فیها یفرق کل امر حکیم »"
تفصیل معارف و احکام به وسیله قرآن باشد ، باید گفته میشد که " در آن
شب بیان شد " یعنی به صیغه ماضی گفته میشد : " فیها فرق کل امر حکیم
" در صورتی که به صیغه مضارع گفته شده است و این از نظر علمای ادب
روشن است که فعل مضارع دلالت بر استمرار میکند ، یعنی ( دلالت میکند بر
) یک امر جاری و دائمی که پیوستگی دارد و همیشه هست ، نه یک امری که
در گذشته بود و قطع شد ، یک امری که وجود دارد . بنابراین این آیه
نام کتاب : آشنایی با قرآن 5 نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 100