responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : آشنایی با علوم اسلامی 3 نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 1  صفحه : 130
اینکه زن عده دارد مرد حق رجوع ندارد ، مانند طلاق در نوبت سوم و یا ششم‌ که تا زن با مرد دیگر ازدواج نکند و با او آمیزش ننماید ، شوهر اول‌ نمی‌تواند با او ازدواج کند ، و یا طلاق نوبت نهم که برای همیشه آن زن بر شوهر سابقش حرام می‌شود . در طلاق شرط است که اولا در حال پاکی زن صورت‌ گیرد ، ثانیا دو نفر شاهد عادل در حین طلاق حضور داشته باشند . طلاق مبغوض‌ الهی است . پیغمبر خدا فرمود : « ابغض الحلال عند الله الطلاق » . یعنی‌ طلاق در عین اینکه حرام نیست مبغوض و منفور خداوند است ، و این خود ، سری دارد . . 2 کتاب الخلع و المبارات . خلع و مبارات نیز دو نوع طلاق بائن است‌ . " خلع " طلاقی است که کراهت از طرف زوجه است و زوجه مبلغی به مرد می‌پردازد و یا از همه و یا قسمتی از مهر خود صرف نظر می‌کند که مرد حاضر به طلاق شود ، همین که مرد طلاق داد حق رجوع از او سلب می‌شود ، مگر اینکه‌ زوجه بخواهد آنچه بذل کرده پس بگیرد ، در این صورت زوج نیز حق رجوع‌ دارد . " مبارات " نیز نوعی طلاق بائن است مانند " خلع " با این تفاوت‌ که کراهت طرفینی است و در عین حال زوجه مبلغی بذل می‌کند برای طلاق . تفاوت دیگر این است که مقدار مبذول در " خلع " حد معین ندارد ولی در " مبارات " مشروط است که بیش از مهر زوجه نباشد . . 3 کتاب الظهار . " ظهار " در جاهلیت نوعی طلاق بوده است به این‌ ترتیب که زوج به زوجه می‌گفت : " انت علی کظهر امی " یعنی تو
نام کتاب : آشنایی با علوم اسلامی 3 نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 1  صفحه : 130
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست