نام کتاب : آشنایی با علوم اسلامی 3 نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 130
اینکه زن عده دارد مرد حق رجوع ندارد ، مانند طلاق در نوبت سوم و یا ششم
که تا زن با مرد دیگر ازدواج نکند و با او آمیزش ننماید ، شوهر اول
نمیتواند با او ازدواج کند ، و یا طلاق نوبت نهم که برای همیشه آن زن بر
شوهر سابقش حرام میشود . در طلاق شرط است که اولا در حال پاکی زن صورت
گیرد ، ثانیا دو نفر شاهد عادل در حین طلاق حضور داشته باشند . طلاق مبغوض
الهی است . پیغمبر خدا فرمود : « ابغض الحلال عند الله الطلاق » . یعنی
طلاق در عین اینکه حرام نیست مبغوض و منفور خداوند است ، و این خود ،
سری دارد .
. 2 کتاب الخلع و المبارات . خلع و مبارات نیز دو نوع طلاق بائن است
. " خلع " طلاقی است که کراهت از طرف زوجه است و زوجه مبلغی به مرد
میپردازد و یا از همه و یا قسمتی از مهر خود صرف نظر میکند که مرد حاضر
به طلاق شود ، همین که مرد طلاق داد حق رجوع از او سلب میشود ، مگر اینکه
زوجه بخواهد آنچه بذل کرده پس بگیرد ، در این صورت زوج نیز حق رجوع
دارد .
" مبارات " نیز نوعی طلاق بائن است مانند " خلع " با این تفاوت
که کراهت طرفینی است و در عین حال زوجه مبلغی بذل میکند برای طلاق .
تفاوت دیگر این است که مقدار مبذول در " خلع " حد معین ندارد ولی در
" مبارات " مشروط است که بیش از مهر زوجه نباشد .
. 3 کتاب الظهار . " ظهار " در جاهلیت نوعی طلاق بوده است به این
ترتیب که زوج به زوجه میگفت : " انت علی کظهر امی " یعنی تو
نام کتاب : آشنایی با علوم اسلامی 3 نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 130