responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : انسان و سرنوشت نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 1  صفحه : 9
مسلمین آشنا شده است و از چه زمانی شخصا به بحث و تحقیق در این مسأله‌ علاقمند گردیده و درباره آن فکر می‌کرده است ، ولی می‌تواند به طور یقین‌ ادعا کند که متجاوز از بیست سال است که این مسأله نظر او را جلب کرده‌ و کم و بیش در اطراف آن فکر می‌کرده و یا نوشته‌های دیگران را در این‌ زمینه می‌خوانده است .
از آن زمان تاکنون هر وقت به گفته یا نوشته‌ای در این موضوع برمی‌خوردم‌ ، با علاقه می‌خواندم و یا گوش می‌کردم ، و خیلی مایل بودم رأی و نظر گوینده یا نویسنده را دریابم ، تا آنکه در چند سال پیش ، ضمن بحثی نیمه‌ درس و نیمه سخنرانی که در اطراف یکی از احادیث نبوی [1] ایراد می‌کردم ، دامنه سخن به این مطلب کشید . اگر چه آنچه در این زمینه تا آن‌ وقت خوانده یا شنیده بودم احیانا مفید بود ، اما مرا اقناع نکرده بود و چون در خود و مستمعین علاقه شدیدی به فهمیدن این مطلب احساس می‌کردم‌ تصمیم گرفتم تا آنجا که ممکن است غور و دقت کنم و این مسأله را بررسی‌ نمایم ، زیرا یافتن راه اصلاح اوضاع حاضر جهان اسلامی بستگی زیادی دارد به‌ پیدا کردن علل و موجبات انحطاط آنها که در گذشته وجود داشته است و یا اکنون نیز موجود است . برای این کار لازم شد که اولا نظر دیگران را ، اعم‌ از مسلمان و غیر مسلمان ، تا آنجا که دسترسی دارم بررسی کنم ، و ثانیا موضوعاتی که از این نظر قابل طرح و گفتگو است ، هر چند تاکنون از این‌ نظر طرح نشده است ، بدون اغماض و پرده‌پوشی طرح کنم .
اینجا بود که به گستردگی و دامنه وسیع این مبحث پی‌بردم . فهمیدم که‌ اگر بنا شود تحقیقی کافی و عالمانه در این مطلب بشود ، باید موضوعات‌ فراوانی مورد بحث و تحقیق قرار گیرد ، و بررسی همه


[1] حدیث معروف نبوی : " الاسلام یعلو و لا یعلی علیه » " . این‌ حدیث مورد اعتماد و استناد فریقین ، یعنی شیعه و سنی است .

نام کتاب : انسان و سرنوشت نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 1  صفحه : 9
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست