نام کتاب : وحی و نبوت نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 12
قابلیت اعتماد را به آنها میدهد اکنون ببینیم این مصونیت به چه صورت
است ؟ آیا مثلا به این صورت است که هر وقت میخواهند مرتکب گناه یا
اشتباه شوند ، یک مامور غیبی میآید و مانند پدری که مانع لغزش فرزندش
میشود جلوی آنها را میگیرد ؟ و یا به این صورت است که پیامبران سرشت و
ساختمانشان طوری است که نه امکان گناه در آنهاست و نه امکان اشتباه ،
آنچنانکه مثلا یک فرشته زنا نمیکند به دلیل اینکه از شهوت جنسی خالی
است و یا یک ماشین حساب اشتباه نمیکند به دلیل اینکه فاقد ذهن است ؟
و یا اینکه گناه نکردن و اشتباه نکردن پیامبران معلول نوع بینش و درجه
یقین و ایمان آنهاست ؟ البته تنها همین شق صحیح است اکنون هر یک از
این دو مصونیت را جداگانه ذکر میکنیم .
اما مصونیت از گناه :
انسان یک موجود مختار است و کارهای خویش را بر اساس منافع و مضار و
مصالح و مفاسدی که تشخیص میدهد ، انتخاب میکند ، از این رو " تشخیص
" نقش مهمی در اختیار و انتخاب کارها دارد محال است که انسان چیزی را
که بر حسب تشخیص او مفید هیچ گونه فایده ای نیست و از طرف دیگر زیان
و ضرر دارد انتخاب کند ، مثلا انسان عاقل علاقمند به حیات ، دانسته خود
را از کوه پرت نمیکند و یا زهر کشنده را نمینوشد .
افراد مردم از نظر ایمان و توجه به آثار گناهان متفاوت اند ، به هر
اندازه که ایمانشان قوی تر و توجه شان به آثار گناهان شدیدتر باشد ،
اجتنابشان از گناه بیشتر و ارتکاب آن کمتر میشود اگر درجه ایمان در حد
شهود و عیان برسد به حدی که آدمی حالت خود را در حین ارتکاب گناه حالت
شخصی ببیند که میخواهد خود را از کوه پرت کند و یا زهر کشنده ای را
بنوشد ، در اینجا احتمال اختیار گناه
نام کتاب : وحی و نبوت نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 12