نام کتاب : مساله حجاب نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 245
صاحب مجمع البیان که از لحاظ شکافتن معانی لغتها در میان مفسران بی
نظیر و در میان غیر مفسران کم نظیر است در ذیل آیه 14 سوره احزاب آنجا
که لغت را معنی میکند میگوید :
" و العوره کل شیء یتخوف منه فی ثغر او حرب . و مکان معور و دار
معوره اذا لم تکن حریزه " یعنی عورت به هر چیز آسیبپذیر که مورد
نگرانی است گفته میشود ، از قبیل نقاط سرحدی و یا یک امر مربوط به جنگ
. مکان معور و خانه معور یعنی خانهای که استحکام ندارد و آسیبپذیر است
.
پس معلوم میشود این تعبیر فقهی مشتمل بر نوعی تحقیر نمیباشد . به زن
از آن جهت " عورت " گفته میشود که مانند خانهای بیحصار است و آسیب
پذیر میباشد و باید در حصار پوشش قرار گیرد .
اکنون برویم بر سر نقل اقوال فقهاء . علامه در تذکره الفقهاء ، کتاب
الصلاه میفرماید :
" جمیع بدن زن عورت است جز چهره ، به اجماع جمیع علماء در جمیع
شهرها ، جز ابوبکر بن عبدالرحمن بن هشام که تمام بدن زن را عورت دانسته
است و سخن او به حکم اجماع مردود است . از نظر علماء ما ( شیعه ) دو
دست تا مچ نیز مانند چهره است و عورت نیست . مالک بن انس و شافعی و
اوزاعی و سفیان ثوری در این جهت با علماء شیعه هم عقیدهاند زیرا ابن
عباس در تفسیر سخن خدا : " « و لا یبدین زینتهن الا ما ظهر منها »" وجه
و کفین را توأما جزء استثناء شمرده است . اما به عقیده احمد حنبل و داود
ظاهری کفین باید پوشیده شود . و سخن ابن عباس کافی است در رد سخن آنها
" .
علامه بعد سخن خود را درباره قدمین ادامه میدهد که آیا
نام کتاب : مساله حجاب نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 245