responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فلسفه تاریخ 1 نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 1  صفحه : 13
تمام حوادث بزرگ تاریخی و قضایای مهم تاریخی ، وقتی نگاه بکنیم می‌بینیم‌ یک امر جزئی [ علت آن بوده است ] ، مثل جنگ بین الملل اول که فلان‌ حادثه کوچک اتفاق افتاد ، فلان ولیعهد در فلان مملکت کشته شد و آن به یک‌ قضیه دیگر کشید و آن به یک قضیه دیگر ، و بعد یک جنگ بین المللی درست‌ شد [1] دیگر نمی‌شود از قتل آن ولیعهد یک ضابطه کلی درست کرد پس‌ مسأله تصادف غیر از مسأله علت نداشتن است .
مسأله دیگر مسأله ارزش تاریخ است . این هم باید به دو مسأله تجزیه‌ شود : یکی مسأله ارزش فی نفسه تاریخ تاریخ به همان معنای سرگذشت جامعه‌ بشر ، و ارزش تاریخ یعنی ارزش شناخت سرگذشت جامعه بشر مثل اینکه‌ می‌گویید " ارزش روانشناسی " ، یکوقت انسان می‌خواهد بگوید آیا تاریخ‌ یعنی شناخت واقعی جریان گذشته ارزش دارد یا ارزش ندارد ؟ این یک‌ مسأله است ، مسأله دیگر مسأله ارزش تاریخ ثبت شده است ، یعنی تاریخ‌ نگاریها ، این یک مسأله دیگری است که جداگانه باید طرح کرد ، یعنی چقدر می‌شود به تاریخهای مکتوب و به آثار تاریخی اعتماد کرد ؟ اینجاست که‌ نظریه های افراطی و تفریطی وجود دارد ، بعضی صرفا ملا لغتی هستند و همین‌ قدر که یک کتابی را پیدا کنند و یک نسخه خطی که مثلا در هفتصد سال پیش‌ نوشته شده ، یا در فلان جا چاپ شده ، این دیگر برایشان وحی منزل است .
یک عده اساسا به کلی تاریخ را بی‌ارزش می‌دانند از باب اینکه می‌گویند : انسان هیچوقت نمی‌تواند خودش را از تعصبات و جانبداریها و عقده ها و کینه ها تخلیه کند همه تاریخها را انسانهایی نوشته اند که می‌خواسته اند منظور خاص خودشان را در لباس تاریخ بنویسند بعضی از آنها اساسا جعل‌ می‌کردند و دروغ می‌گفتند . اینها افرادی بودند که در


[1] ممکن است اشخاص دیگر که منکرند ، بگویند خیر ، آن ظاهر قضیه و بهانه بود ، علت چیز دیگری بود .

نام کتاب : فلسفه تاریخ 1 نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 1  صفحه : 13
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست