نام کتاب : فلسفه تاریخ 1 نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 129
دیگر این که بعضی وقایع است که اساسا در یک حدش دروغ بردار نیست
شما میبینید بسیاری از قضایا را دو طرف متخاصم نوشته اند امکان تحریف
در بعضی قضایا نیست قضایایی که در سطح عموم واقع میشود اصلا امکان تحریف
[ آنها ] وجود ندارد ، یعنی قضیه به صورت تواتر نقل میشود که دیگر اصلا
قابل اینکه اغراض افراد در آن دخالت کرده باشد نیست شما در همین
تاریخهای اسلامی میبینید البته شک ندارد که شیعه عقاید خاصی داشته و سنی
عقاید خاصی تواریخی که اهل تسنن نوشته اند با تواریخی که شیعه نوشته اند
در خیلی موارد با هم اختلاف دارد ، سنیها یک جور نوشته اند ، شیعه ها
جور دیگر ، ولی در عین حال مسائل مشترک ، زیاد وجود دارد ، حتی مسائلی
که به نفع یک فرقه معین است در عین حال در کتابهای هر دو فرقه نوشته
شده ، یعنی در اینجا اغراض نتوانسته است دخالت کند که مثلا فرقه اهل
تسنن فلان قضیه را که به نفع شیعه بوده ، چون سنیاند حتما ننویسند ما الان
چقدر وقایع داریم که به نفع تشیع است و در کتب اهل تسنن هست ؟
ثالثا مسأله اغراض و تعصبات ، برای عموم بشر حکم یک امر عرضی را
دارد ، یعنی اغراض مثل پرده هایی است که میآید جلوی حقیقت را میگیرد و
بعد پس میرود ، یعنی حقیقت ، چهره خودش را ، تمام یا نیمش را خود
بخود آشکار میکند و این پرده برای همیشه باقی نمیماند این خودش یک
مطلبی است خیلی وقایع را در یک زمان روی آن پرده میکشند ولی آن نسل که
عوض میشود و نسل بعد میآید ، حقیقت ، خودش را از پرده بیرون میاندازد
این حرف ظاهرا از یک فرنگی است ، حرف خوبی هم هست ، میگوید : "
همگان را برای همیشه نمیشود فریب داد " حرف درستی است ، یعنی همه
مردم را به طور موقت میشود فریب داد که بعد حقیقت را بفهمند ، در یک
زمان موقت فریب میخورند بعد [ حقیقت را میفهمند ] ، بعضی از مردم را
هم برای همیشه میشود فریب داد ، اما همه مردم را برای همیشه نمیشود
فریب داد ، یعنی اینجور نیست که بشود حقیقت را از
نام کتاب : فلسفه تاریخ 1 نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 129