responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فلسفه اخلاق نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 1  صفحه : 300
غیر اکتسابی و طبیعی است آنوقت فرق این نظریه با آن نظریه اول و دوم که‌ هر دو به یک نظریه بر می‌گشت این است که این نظریه هم مثل آنها می‌گوید که فعل اخلاقی آن فعلی است که غایت غیر باشد ، یا مبدأ ، احساسات غیر دوستانه باشد ، ولی یک عنصری در تعریف اضافه می‌کند و آن عنصر اختیار و کسبی بودن است اما در عین حال این تعریف هم با همه این اصلاحات ، تعریف جامعی نیست زیرا اگر ما مخصوصا تعریف فعل طبیعی و فعل اخلاقی را با هم ذکر کنیم ، شق سوم پیدا می‌کنیم و آن این است که بعضی از کارها را انسان انجام می‌دهد که نه طبیعی است و نه ناشی از احساسات غیر دوستانه‌ آنها را ما جزء اخلاق بشماریم یا نشماریم ؟ شما می‌بینید در کتب اخلاق ، قدیم و جدید ، استقامت و صبر را جزء اخلاق فاضله می‌شمارند در اینها پای‌ غیر در میان نیست اینکه انسان روح مستقیم و با استقامتی داشته باشد ، اراده محکم و قویی داشته باشد ، عزیمتش در مقابل شدائد منفسخ نشود ، یک‌ خلق عالی است ولی اصلا به غیر کار ندارد همچنین آن چیزهایی که اخلاق رذیله‌ گفته می‌شود مثل حسادت و کینه جوئی شک نیست که حسادت یک فعل طبیعی‌ نیست ، یک بیماری روانی است ، هدف هم غیر دوستی نیست ، بلکه بر عکس‌ هدف زیان رساندن به غیر است آنوقت ناچاریم تعریف اول را هم اصلاح کنیم‌ و بگوئیم : فعل اخلاقی ، اعم از اخلاق خوب و اخلاق بد بعد هم وقتی گفتیم‌ فعل اخلاقی آن فعلی است که هدف غیر باشد ، یعنی اعم از آنکه هدف احسان‌ به غیر باشد : اخلاق خوب ، یا هدف زیان رساندن به غیر باشد : اخلاق بد تازه درست نمی‌شود ظلم [ را در نظر می‌گیریم ] . یک کسی ظلم می‌کند ، ولی‌ هدفش زیان رساندن
نام کتاب : فلسفه اخلاق نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 1  صفحه : 300
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست