responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فلسفه اخلاق نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 1  صفحه : 130
« الیهم فعل الخیرات » [1] . همان طور که در تفسیر المیزان استنباط فرموده اند ، نمی‌گوید : « و اوحینا الیهم ان افعلوا الخیرات »که بشود تکلیف تشریعی به اصطلاح ، بلکه می‌گوید : و اوحینا الیهم فعل الخیرات ما خود کار خیر را در قلب مردم الهام و وحی کردیم قرآن می‌گوید ما به هر بشری وحی فرستادیم اتفاقا یکی دیگر از اموری که عمومیت دارد وحی است .
همان طور که زیبایی و پرستش عمومیت دارند ، در منطق قرآن وحی هم‌ عمومیت دارد . آیا وحی منحصر است به آن شکل خاص از وحی که بر انبیاء عظام می‌شود ؟ آن ، کاملترین درجه وحی است قرآن می‌گوید : ما به هر انسانی‌ وحی فرستاده ایم اما در همین حدود : « فالهمها فجورها و تقویها »[2] ، « اوحینا الیهم فعل الخیرات ». نه تنها به هر انسانی ، بلکه می‌گوید ما به زنبور عسل هم وحی فرستادیم : « و اوحی ربک الی النحل »[3] . نه‌ تنها به زنبور عسل و حیوانات ، بلکه به نباتات و جمادات هم وحی‌ فرستادیم : « و اوحی فی کل سماء امرها »[4] . منتهی وحیی که به یک‌ انسان عادی می‌شود دیگر توسط جبرئیل انجام نمی‌شود ، شکل دیگری دارد مثل‌ نور است : نور پنج شمعی هم نور است ، نور خورشید عالمتاب هم نور است‌ ولی نور بالاخره نور است وحیی که بر پیغمبر اکرم نازل می‌شود مثل نور خورشید عالمتاب است ، والهامی که به همه افراد انسان شده است مثل یک‌ چراغ چند شمعی . یک چنین چیزی .
اما آن نظریه ای که می‌گوید اخلاق از مقوله زیبایی است آیا درست‌


[1] سوره انبیاء آیه . 73 [2] سوره شمس ، آیه . 8 [3] سوره نحل ، آیه . 68 [4] سوره فصلت ، آیه . 12

نام کتاب : فلسفه اخلاق نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 1  صفحه : 130
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست