نام کتاب : فطرت نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 98
نظریه فروید را طرح و رد میکند . او میگوید حقیقت این است که عشق بعدها
تغییر مسیر و تغییر جهت و حتی تغییر خصوصیت و تغییر کیفیت میدهد ،
یعنی دیگر از حالت جنسی به طور کلی خارج میشود . او اساس نظریه فروید
را صحیح نمیداند .
نظر ما در طرح مسأله عشق بیشتر به آن تمایلی است که عاشق به فنای در
معشوق پیدا میکند که ما آن را " پرستش " مینامیم . این هم چیزی است
که با حسابهای مادی جور در نمیآید .
سخن ویلیام جیمز
ویلیام جیمز در کتاب دین و روان میگوید : به دلیل یک سلسله تمایلات
که در ما هست که ما را به طبیعت وابسته کرده است ، یک سلسله تمایلات
دیگری هم در ما وجود دارد که با حسابهای مادی و با حسابهای طبیعت جور در
نمیآید و همین تمایلات است که ما را به ماوراء طبیعت مربوط میکند ، که
توجیه و تفسیرش همان است که حکمای اسلامی کردهاند و معتقدند که این
حالت فنایی که عاشق پیدا میکند در واقع مرحله تکامل اوست ، این فنا و
نیستی نیست ، اگر معشوق واقعیاش همین شیء مادی و جسمانی میبود ، فنا و
غیر قابل توجیه بود که چطور یک شییء به سوی فنای خودش تمایل پیدا میکند
؟ ولی در واقع معشوق حقیقی او یک واقعیت دیگر است و این ( معشوق ظاهری
) نمونهای و مظهری از اوست و این در واقع با کاملتر از خودش و با یک
مقام کاملتر متحد میشود و به این وسیله این نفس به حد کمال خودش میرسد
.
نام کتاب : فطرت نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 98