responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فطرت نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 1  صفحه : 34

آیا انسان فطریاتی دارد ؟

فرق دیگری که فطریات با غریزه دارد این است که غریزه در حدود مسائل‌ مادی زندگی حیوان است و فطریات انسان مربوط می‌شود به مسائلی که ما آنها را مسائل انسانی ( مسائل ماوراء حیوانی ) می‌نامیم . پس در حقیقت [ بحث‌ ] فطرت این است که آیا این مسائلی که به عنوان مسائل خاص انسانی یعنی‌ ماوراء حیوانی مطرح است و برای حیوان مطرح نیست همه اکتسابی است و ریشه‌ای در ساختمان انسان ندارد ؟ یا اینکه نه ، همه این مسائل ریشه‌ای در ساختمان انسان دارد و فطری انسان است ؟ مثلا مسأله‌ای است به نام حقیقت‌ خواهی که خودش یک مطلبی است . مقصودم از حقیقت‌خواهی ، این [ حالتی ] است که انسان می‌خواهد به‌ واقعیت مجهولاتی که در برابرش هست نائل شود و حقایق مجهولات را کشف‌ کند . اولا آیا انسان حقیقت خواه است یا خیر ؟ ممکن است کسی منکر شود و بگوید اصلا انسان حقیقت خواه نیست و اگر انسان حقیقت را می‌خواهد برای منافع خودش می‌خواهد ، که این بحث در باب‌ علم هست ( چون علم می‌خواهد حقیقت را برای انسان کشف کند ) که آیا انسان برای علم ارزش ذاتی قائل است یا فقط ارزش ابزاری قائل است ؟ بدون تردید علم وسیله‌ای برای انسان است : " توانا بود هر که دانا بود " ، علم به انسان قدرت می‌دهد و وقتی که قدرت داد وسیله‌ای می‌شود که‌ انسان با آن به زندگی خودش بهبود بخشد . ولی یک مسأله دیگر نیز هست : آیا علم برای انسان ارزش ذاتی هم دارد یا ندارد ؟ اگر قائل شدیم که علم‌ برای انسان در
نام کتاب : فطرت نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 1  صفحه : 34
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست