نام کتاب : فطرت نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 258
این است که دین یا خصوص توحید که در این باره در بحث " « فاقم وجهک
للدین حنیفا »" بحث خواهیم کرد از نظر ادراکی یعنی از نظر فکری برای
بشر فطری است ، یعنی یک فکری است که عقل انسان بالفطره آن را میپذیرد
و برای پذیرفتنش نیاز به تعلیم و تعلم و مدرسه نیست ، [ و به طور کلی ]
هر چه را که ما از نظر ادراک بگوییم " فطری " معنایش این است که یا
دلیل نمیخواهد و بدیهی اولی است و یا از قضایایی است که اگر هم دلیل
میخواهد دلیلش همیشه همراهش هست ، " قضایا قیاساتها معها " است ،
چون دلیلش همیشه همراهش هست باز هم نیازی به اینکه معلمی در مدرسه آن
را به انسان آموخته باشد نیست . این را ما میگوییم ادراک فطری ، که
مربوط به عالم فکر و ادراک و عقل میشود . حال برای این ، باز نمونهای از
حدیث بیاورم .
حدیثی است در تفسیر صافی از امام عسکری ( ع ) ، حدیث بسیار مفصلی
است ، گر چه سند آن چندان معتبر نیست ولی مضامین حدیث مضامینی است که
شیخ انصاری میگوید از مضامین این حدیث علائم صحت نمودار است ، خیلی
جالب هم هست ، در ذیل آیه "« و منهم امیون لا یعلمون الکتاب الا امانی
" [1] است . قرآن توده بی سواد یهودی را انتقاد میکند ، یعنی علاوه
بر انتقاد از احبار و علمایشان ، میفرماید : « و منهم امیون لا یعلمون
الکتاب الا امانی »گروهی از اینها هم یک مردم امی بی سوادی هستند که از
توراتشان جز یک سلسله آرزوها و خیالات خبری ندارند مثل توده مسلمان
امروز همینقدر میداند که یک توراتی هست اما اگر بگویید
[1] بقره / . 78
نام کتاب : فطرت نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 258