نام کتاب : فطرت نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 20
[ نقل میکنیم ] [1] همچنان که در لغات قرآن " مفردات " راغب کتاب
بسیار نفیسی است . راغب لغات قرآن را خیلی خوب ریشه شکافی کرده است
و ابن اثیر لغات حدیث را .
ابن اثیر در النهایه به مناسبت ، آن حدیث معروف را نقل میکند که :
« کل مولود یولد علی الفطره » ... [2] هر مولودی بر فطرت اسلامیه متولد
میشود لکن پدران او ( یعنی عوامل خارجی ) او را منحرف میکنند ، یهودی یا
نصرانی یا مجوسیاش میکنند ، که درباره این حدیث بعد بحث میکنیم . چون
این حدیث را نقل کرده ، کلمه " فطرت " را معنی کرده است : الفطر :
الابتداء والاختراع . " فطر " یعنی ابتدا و اختراع ، یعنی خلقت ابتدایی
. مقصود از خلقت ابتدایی که ابداع هم احیانا به آن میگویند خلقت غیر
تقلیدی است . کار خدا فطر است ، اختراع است ولی کار بشر معمولا تقلید
است ، حتی در اختراعی هم که بشر میکند عناصر تقلید وجود دارد ، یعنی چه
؟
کارهای بشر تقلید از طبیعت است ، یعنی قبلا طبیعتی وجود دارد و بشر آن
را الگو قرار میدهد و بر اساس آن نقاشی میکند ، صناعی میکند ، مجسمه
سازی میکند . بشر احیانا اختراع و ابتکار هم میکند و قدرت بر اختراع و
ابتکار هم دارد ، ولی مایههای اصلی
[1] سه برادر هستند که هر سه برادر به نام ابن اثیر خوانده میشوند و هر
سه از محققین علمای اسلام هستند . لقب یکی عزالدین و دیگری مجدالدین و
سومی ضیاءالدین است . " کامل التواریخ " و " اسد الغابة " از
عزالدین ، و " جامع الاصول " که در حدیث است و همچنین " النهایة "
که از کتابهای بسیار خوب و دقیق و در توضیح لغاتی است که در احادیث
آمده از مجدالدین است .
[2] صحیح بخاری ، کتاب الجنائز ، ابواب 80 و . 93
نام کتاب : فطرت نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 20