responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فطرت نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 1  صفحه : 20
[ نقل می‌کنیم ] [1] همچنان که در لغات قرآن " مفردات " راغب کتاب‌ بسیار نفیسی است . راغب لغات قرآن را خیلی خوب ریشه شکافی کرده است‌ و ابن اثیر لغات حدیث را .
ابن اثیر در النهایه به مناسبت ، آن حدیث معروف را نقل می‌کند که : « کل مولود یولد علی الفطره » ... [2] هر مولودی بر فطرت اسلامیه متولد می‌شود لکن پدران او ( یعنی عوامل خارجی ) او را منحرف می‌کنند ، یهودی یا نصرانی یا مجوسی‌اش می‌کنند ، که درباره این حدیث بعد بحث می‌کنیم . چون‌ این حدیث را نقل کرده ، کلمه " فطرت " را معنی کرده است : الفطر : الابتداء والاختراع . " فطر " یعنی ابتدا و اختراع ، یعنی خلقت ابتدایی‌ . مقصود از خلقت ابتدایی که ابداع هم احیانا به آن می‌گویند خلقت غیر تقلیدی است . کار خدا فطر است ، اختراع است ولی کار بشر معمولا تقلید است ، حتی در اختراعی هم که بشر می‌کند عناصر تقلید وجود دارد ، یعنی چه‌ ؟ کارهای بشر تقلید از طبیعت است ، یعنی قبلا طبیعتی وجود دارد و بشر آن‌ را الگو قرار می‌دهد و بر اساس آن نقاشی می‌کند ، صناعی می‌کند ، مجسمه‌ سازی می‌کند . بشر احیانا اختراع و ابتکار هم می‌کند و قدرت بر اختراع و ابتکار هم دارد ، ولی مایه‌های اصلی


[1] سه برادر هستند که هر سه برادر به نام ابن اثیر خوانده می‌شوند و هر سه از محققین علمای اسلام هستند . لقب یکی عزالدین و دیگری مجدالدین و سومی ضیاءالدین است . " کامل التواریخ " و " اسد الغابة " از عزالدین ، و " جامع الاصول " که در حدیث است و همچنین " النهایة " که از کتابهای بسیار خوب و دقیق و در توضیح لغاتی است که در احادیث‌ آمده از مجدالدین است . [2] صحیح بخاری ، کتاب الجنائز ، ابواب 80 و . 93

نام کتاب : فطرت نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 1  صفحه : 20
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست