نام کتاب : فطرت نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 18
غرضم این جهت است که مسأله فطرت با مسأله تربیت خویشاوندی خاصی
دارد که جداگانه روی آن بحث میکنیم .
یکی از مسائل مهم در فلسفههای انسانی امروز و در جامعه شناسیها مسأله
" تکامل تاریخ " است . اگر ما برای انسان به فطرت قائل باشیم "
تکامل تاریخ " را به شکلی باید توجیه کنیم و اگر به فطرت قائل نباشیم
همانطور که بسیاری از مکتبهای امروزی به کلی فطرت را از انسان نفی
میکنند " تکامل تاریخ " را به شکل دیگری باید توجیه کنیم . اینها
بحثهایی است که به طور اجمال اشاره کردم .
لغت " فطرت "
حال از مسأله اول شروع میکنیم . لغت فطرت که در قرآن آمده است : "
« فطره الله التی فطر الناس علیها »" [1] چه لغتی است ؟ ماده فطر (
ف ، ط ، ر ) مکرر در قرآن آمده است : " « فطرهن »" [2] ، "
« فاطر السموات والارض »" [3] ، " « اذا السماء انفطرت »" [4] و
" « منفطر به »" [5] . در همه جا در مفهوم این کلمه ، ابداع و خلق و
بلکه خلق به همان معنای ابداع هست . " ابداع " به یک معنا یعنی
آفرینش بدون سابقه . لغت " فطره " با این صیغه - یعنی بر وزن " فعلة
" - فقط در
[1] روم / . 30
[2] انبیاء / . 56
[3] انعام / 14 ، و پنج آیه دیگر .
[4] انفطار / [1][5] مزمل / . 18
نام کتاب : فطرت نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 18