responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : علل گرایش به مادیگری نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 1  صفحه : 153
افعال باری همه غایات فعل‌اند نه غایات فاعل ، و یا می‌گویند : حکمت‌ انسان به معنی انتخاب فاضل ترین وسیله‌ها برای بهترین غایتهاست و حکمت‌ باری تعالی به معنی رساندن موجودات است به غایات خودشان .
اذ مقتضی الحکمة و العنایة
ایصال کل ممکن لغایة
[1] و این است معنی سخنشان که می‌گویند : " العالی لا یلتفت الی السافل " مقام برتر عوالم وجود ، غایتی را در مقام پایین تر این عوالم جستجو نمی‌ کند . و این است معنی سخن آنها که لازمه مخلوقیت موجودات و صدور آنها از ذات کامل علی الاطلاق ، غایت داشتن همه موجودات و سریان عشق در همه‌ موجودات است و غایة الغایات ، ذات حق متعال است . و این است معنی‌ سخنشان که فاعلیت انسانها فاعلیت بالقصد است و فاعلیت حق متعال‌ فاعلیت بالعنایة .
حقیقت این است که تصور هیوم و همه فلاسفه غرب از قدیم الایام تا عصر حاضر از برهان نظم همان تصور کودکانه عوامانه است براساس اینکه خدا را صانعی مانند صانعهای بشر فرض کرده و در اطراف نفی و اثبات چنین صانعی‌ به بحث پرداخته‌اند ، و حال آنکه تنها با اثبات چنین صانعی است که به‌ هیچ وجه خدا را اثبات نکرده‌ا یم ، مخلوقی در حد انسان اثبات کرده‌ایم .
بررسی نظریه پر طمطراق هیوم در تقریر برهان نظم که نزدیک سه قرن است‌ فلسفه غرب را تحت الشعاع قرار داده است ، بار


[1] منظومه حکمت سبزواری .

نام کتاب : علل گرایش به مادیگری نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 1  صفحه : 153
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست