نام کتاب : عدل الهی نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 299
جمیل بن دراج از زرارش در این ماجرا نقل میکند که امام فرمود :
" ای زرارش ! حق است بر خدا که گمراهان ( نه کافران و جاحدان ) را به
بهشت ببرد " [1] .
ایضا در کافی از امام موسی بن جعفر ( علیهالسلام ) روایت میکند که
فرمود :
" علی ( ع ) بابی از ابواب هدایت است ، هر که از این در داخل شود
مؤمن است ، و هر که از آن خارج شود کافر است ، و هر کس که نه به این
در داخل شود و نه از آن خارج گردد ، در زمره طبقهای است که کارش واگذار
به خداست ( مرجون لامر الله " .
امام در این حدیث ، به طبقهای تصریح میکند که نه در زمره اهل ایمان و
تسلیم و اهل نجاتند ، و نه در زمره اهل انکار و هلاک [2] .
ایضا در کافی از امام صادق ( علیهالسلام ) نقل میکند که :
« لو ان العباد اذا جهلوا وقفوا و لم یجحدوا ، لم یکفروا » [3] .
" اگر مردم آنگاه که نمیدانند ، توقف کنند و در صدد انکار بر نیایند
، کافر نمیشوند " .
اگر کسی در روایاتی که از ائمه اطهار ( علیهمالسلام ) رسیده است که
بیشترین آنها در " کتاب الحجة " کافی و " کتاب الایمان و الکفر "
کافی گرد آمده است دقت کند مییابد که ائمه ( علیهمالسلام ) تکیهشان بر
این مطلب بوده که هر چه بر سر انسان میآید از آن است که حق بر او عرضه
بشود و او در مقابل حق ، تعصب و عناد بورزد ، و یا لااقل در شرایطی باشد
که میبایست تحقیق و جستجو کند و نکند ، اما افرادی که ذاتا و به واسطه
قصور فهم و ادراک و یا به علل دیگر در شرایطی بسر میبرند که مصداق منکر
و یا مقصر در تحقیق و جستجو به شمار نمیروند ، آنها در ردیف منکران و
مخالفان نیستند ، آنها از مستضعفین و مرجون لامر الله به شمار میروند ، و
هم از روایات استفاده میشود که ائمه اطهار بسیاری از مردم را از این
طبقه میدانند . [1] مدرک سابق ، ص . 382 عبارت جمله آخر این است : " حقا علی
الله ان یدخل الضلال الجنة » " ولی در بعضی نسخهها چنین است که : "
حقا علی الله ان لا یدخل الضلال الجنة »" که مفهومش این است : امام از
سخن خود عدول کرده و تسلیم نظر زرارش شده است . بدیهی است که غلط است
، ولی ممکن است بنابر آن ، منظور چیز دیگر باشد و آن اینکه امام بخواهد
بفرماید : اینها معذب نیستند ولی به بهشت هم نخواهند رفت .
2 و[3] همان مدرک ، ص . 388
نام کتاب : عدل الهی نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 299