نام کتاب : عدل الهی نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 258
قرآن کریم در آیات بسیاری اصل عدم تبعیض میان بشر را
در پاداش داشتن عمل خیر و کیفر داشتن عمل شر - که در استدلال عقلی فوق ،
ذکر شد - تأیید میکند . قرآن با یهودیان که دارای فکر تبعیض بودند سخت
مبارزه کرده است . یهودیها معتقد بودند - و هم اکنون نیز معتقدند - که
نژاد اسرائیل محبوب خداست ، میگفتند ما پسران خدا و دوستان وی هستیم ،
فرضا خدا ما را به جهنم ببرد برای مدت محدودی بیش نخواهد بود . قرآن
اینگونه افکار را " آرزوها " و خیالات باطل مینامد و سخت با آن به
مبارزه برخاسته است . قرآن مسلمانانی را که دچار اینگونه غرورها شدهاند
نیز تخطئه فرمودهاست . اینک قسمتی از آیات قرآن در این زمینه :
. 1 « و قالوا لن تمسنا النار الا ایاما معدودش ، قل اتخذتم عند الله
عهدا فلن یخلف الله عهده ام تقولون علی الله ما لا تعلمون 0 بلی من کسب
سیئة و احاطت به خطیئته فاولئک اصحاب النار هم فیها خالدون 0 و الذین
آمنوا و عملوا الصالحات اولئک اصحاب الجنة هم فیها خالدون »[1] .
" و گفتند - منظور یهود است - که ابدا به ما آتش دوزخ اصابت نمیکند
و اگر بکند ایام محدودی بیش نخواهد بود . بگو آیا در این باره از خدا
پیمانی گرفتهاید ؟ - البته اگر پیمان داشته باشید خدا خلف عهد نمیکند -
یا اینکه چیزی را که نمیدانید به خدا میبندید ؟ مطمئن باشید کسی که گناه
فراهم میسازد و خطاهایش بر او احاطه کردهاند برای همیشه همنشین و همدم
آتش خواهد بود . و کسانی که ایمان دارند و کارهای نیک بجا میآورند اهل
بهشتند و در آن جاوید خواهند بود " . . 2 قرآن در جای دیگر در پاسخ همین پندار یهود میگوید :
« و غرهم فی دینهم ما کانوا یفترون 0 فکیف اذا جمعناهم لیوم لا ریب
فیه و وفیت کل نفس ما کسبت و هم لا یظلمون »[2] .
" افتراهایشان موجب غرور ایشان در عقاید دینی شده است ، پس
چگونهاند زمانی که برای روزی بی تردید - رستاخیز - جمعشان کنیم و به هر
کس آنچه گرد آورده تمام و کمال پرداخته گردد بی آنکه به کسی ستم شود "
. [1] بقره / 80 - . 82
[2] آل عمران / 24 - . 25
نام کتاب : عدل الهی نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 258