responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : عدل الهی نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 1  صفحه : 258

قرآن کریم در آیات بسیاری اصل عدم تبعیض میان بشر را در پاداش داشتن عمل خیر و کیفر داشتن عمل شر - که در استدلال عقلی فوق ، ذکر شد - تأیید می‌کند . قرآن با یهودیان که دارای فکر تبعیض بودند سخت‌ مبارزه کرده است . یهودیها معتقد بودند - و هم اکنون نیز معتقدند - که‌ نژاد اسرائیل محبوب خداست ، می‌گفتند ما پسران خدا و دوستان وی هستیم ، فرضا خدا ما را به جهنم ببرد برای مدت محدودی بیش نخواهد بود . قرآن‌ اینگونه افکار را " آرزوها " و خیالات باطل می‌نامد و سخت با آن به‌ مبارزه برخاسته است . قرآن مسلمانانی را که دچار اینگونه غرورها شده‌اند نیز تخطئه فرموده‌است . اینک قسمتی از آیات قرآن در این زمینه : . 1 « و قالوا لن تمسنا النار الا ایاما معدودش ، قل اتخذتم عند الله‌ عهدا فلن یخلف الله عهده ام تقولون علی الله ما لا تعلمون 0 بلی من کسب‌ سیئة و احاطت به خطیئته فاولئک اصحاب النار هم فیها خالدون 0 و الذین‌ آمنوا و عملوا الصالحات اولئک اصحاب الجنة هم فیها خالدون »[1] .
" و گفتند - منظور یهود است - که ابدا به ما آتش دوزخ اصابت نمی‌کند و اگر بکند ایام محدودی بیش نخواهد بود . بگو آیا در این باره از خدا پیمانی گرفته‌اید ؟ - البته اگر پیمان داشته باشید خدا خلف عهد نمی‌کند - یا اینکه چیزی را که نمی‌دانید به خدا می‌بندید ؟ مطمئن باشید کسی که گناه‌ فراهم می‌سازد و خطاهایش بر او احاطه کرده‌اند برای همیشه همنشین و همدم‌ آتش خواهد بود . و کسانی که ایمان دارند و کارهای نیک بجا می‌آورند اهل‌ بهشتند و در آن جاوید خواهند بود " . . 2 قرآن در جای دیگر در پاسخ همین پندار یهود می‌گوید : « و غرهم فی دینهم ما کانوا یفترون 0 فکیف اذا جمعناهم لیوم لا ریب‌ فیه و وفیت کل نفس ما کسبت و هم لا یظلمون »[2] .
" افتراهایشان موجب غرور ایشان در عقاید دینی شده است ، پس‌ چگونه‌اند زمانی که برای روزی بی تردید - رستاخیز - جمعشان کنیم و به هر کس آنچه گرد آورده تمام و کمال پرداخته گردد بی آنکه به کسی ستم شود " .


[1] بقره / 80 - . 82 [2] آل عمران / 24 - . 25

نام کتاب : عدل الهی نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 1  صفحه : 258
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست