responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : عدل الهی نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 1  صفحه : 256
را به این کتاب شگفت و عظیم زیاد می‌کند ، می‌رساند که معارف عالی آن ، مستقل از افکار زمینی مردم است و سرچشمه‌ای آسمانی دارد .
اینک ما دلائل هر یک از دو گروه متخاصم ( روشنفکر ماب و مقدس ماب ) را آورده بررسی می‌کنیم تا با نقادی آنها ، به منطق سوم یعنی منطق قرآن در این مسأله و فلسفه خاص آن تدریجا نزدیک گردیم .

روشنفکر مابها

این تیپ برای خود دو نوع دلیل می‌آورند : عقلی و نقلی .

برهان منطقی و دلیل عقلیی که می‌گوید عمل نیک از هر کس که صادر شود پاداش خواهد داشت بر دو مقدمه استوار است : الف . اینکه خدای متعال با همه موجودات ، نسبتی متساوی و یکسان دارد ، نسبت خدا با همه زمانها و همه مکانها متساوی است ، خدا همانگونه که‌ در شرق هست ، در غرب هم هست ، همانطوری که در بالا هست در پایین هم‌ هست ، خدا در زمان حال هست و در زمان گذشته و آینده نیز بوده و خواهد بود ، گذشته و حال و آینده برای خدا بی‌تفاوت است ، همانطوری که بالا و پایین و شرق و غرب برای او یکسان است ، بندگان و مخلوقات هم برای او یکسانند ، او با هیچکس خویشاوندی و رابطه خصوصی ندارد ، علیهذا نظر لطف‌ و یا نظر غضب خداوندی به بندگان نیز یکسان است مگر آنکه از ناحیه‌ بندگان تفاوتی در کار باشد [1] .


[1] البته این سخن به این معنی نیست که اشیاء هم جملگی با خدا یکجور نیست دارند و استحقاق آنها یکسان است . نسبت اشیاء با خدا یکسان نیست‌ ولی نسبت خدا با اشیاء یکسان است . خدا به همه اشیاء یکجور نزدیک است‌ ولی اشیاء در قرب و بعد نسبت به خدا متفاوت می‌باشند . در دعای افتتاح‌ جمله جالبی در این باره هست ، می‌خوانیم : الذی بعد فلا یری ، و قرب فشهد النجوی » . در این جمله خدا چنین توصیف شده است : " آن کسی که دور است و در نتیجه دیده نمی‌شود ، و نزدیک است و در نتیجه نجواها و سخنان بیخ گوشی را گواه است " . در حقیقت ، ما از او دوریم ولی او به ما نزدیک است . معماست ، چگونه ممکن است دو چیز نسبت به هم از لحاظ قرب و بعد دو نسبت مختلف‌ داشته باشند ؟ بلی ، در اینجا چنین است ، خداوند به اشیاء نزدیک است‌ ولی اشیاء به خداوند نزدیک نیستند ، یعنی با نسبتهای مختلف دور یا نزدیکند . >

نام کتاب : عدل الهی نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 1  صفحه : 256
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست