نام کتاب : عدل الهی نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 255
دهد ، خدمتی از راه تأسیس یک مؤسسه خیریه و یا یک اکتشاف و اختراع و
یا از راه دیگر انجام دهد ، استحقاق ثواب و پاداش از جانب خداوند دارد
.
میگویند خداوند عادل است و خدای عادل میان بندگان خود تبعیض نمیکند ،
برای خداوند چه فرق میکند که بندهاش او را بشناسد یا نشناسد ، به او
ایمان داشته باشد یا نداشته باشد ، خداوند هرگز به خاطر اینکه یک بندهای
با او رابطه آشنایی و دوستی ندارد ، عمل نیک آن بنده را نادیده نمیگیرد
و اجر او را ضایع نمیگرداند ، و به طریق اولی اگر بندهای خدا را بشناسد و
عمل نیک انجام دهد ولی فرستادگان او را نشناسد و با آنها رابطه آشنایی و
پیمان دوستی نداشته باشد خط و بطلان روی عمل نیک او نمیکشد .
نقطه مقابل اینها دسته دیگری هستند که تقریبا همه مردم را مستحق عذاب
میدانند و برای کمتر انسانی عمل مقبول و فرجام نیک معتقدند . اینها یک
حساب سادهای دارند ، میگویند مردم یا مسلمانند و یا غیر مسلمان ، غیر
مسلمانها که تقریبا سه ربع مردم جهان را تشکیل میدهند به این جهت که
مسلمان نیستند اهل دوزخند ، مسلمانان نیز یا شیعهاند و یا غیر شیعه ، غیر
شیعه که تقریبا سه ربع مجموع مسلمانان را تشکیل میدهند به این جهت که
شیعه نیستند اهل دوزخند ، شیعیان نیز اکثریتشان - در حدود سه ربع - تنها
اسم تشیع دارند و اقلیتی از آنها به اولین وظیفه خود که " تقلید " از
یک مجتهد است آشنا هستند تا چه رسد به سایر وظائف که صحت و تمامیت
آنها موقوف به این وظیفه است ، اهل تقلید هم غالبا اهل عمل نیستند .
علیهذا بسیاراند کند کسانی که اهل نجات میباشند .
این بود منطق دو طرف ، منطق آنان که تقریبا میتوان گفت صلح کلی هستند
، و منطق اینان که میتوان گفت مظهر غضب الهی بشمار میروند و غضب را بر
رحمت سبقت میدهند .
منطق سوم
در اینجا منطق سومی هست و آن منطق قرآن کریم است . قرآن کریم در این
مسأله به ما فکری مغایر با آن دو فکر میدهد که کاملا مخصوص قرآن است .
نظر قرآن نه با اندیشه گزاف روشنفکر مابان ما تطبیق دارد و نه با تنگ
نظری خشک مقدسان ما . نظر قرآن بر منطقی خاص استوار است که پس از
وقوف بر آن هر کسی اعتراف میکند که سخن صحیح در این زمینه جز آن نیست
و این مطلب ایمان ما
نام کتاب : عدل الهی نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 255