نام کتاب : عدل الهی نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 231
است و مبنای خاصی دارد که عمق معارف اسلامی را میرساند .
جاذبه رحمت
مقدمتا باید به این نکته توجه کنیم که برای نیل به سعادت ، علاوه بر
جریان اعمال و گامهایی که خود انسان بر میدارد ، یک جریان دیگری نیز
همیشه در جهان است و آن جریان رحمت سابقه پروردگار است . در متون دینی
آمده است :
« یا من سبقت رحمته غضبه » .
" ای کسی که رحمت او بر غضبش تقدم دارد " .
حافظ در غزل معروف خود میگوید :
مزرع سبز فلک دیدم و داس مه نو
یادم از کشته خویش آمد و هنگام درو
گفتم ای بخت بخسبیدی و خورشید دمید گفت با اینهمه از " سابقه "
نومید مشو
مقصود حافظ از " سابقه " ، سبقت رحمت پروردگار است ، ممکن هم هست
که مقصود او چیز دیگر باشد که در آیه کریمه : « ان الذین سبقت لهم منا
الحسنی اولئک عنها مبعدون »[1] بدان اشاره شده است .
به هر حال این واقعیتی است که در نظام هستی ، اصالت از آن رحمت و
سعادت و رستگاری است و کفرها و فسقها و شرور ، عارضی و غیر اصیل
میباشند و همواره آنچه که عارضی است به سبب جاذبه رحمت تا حدی که ممکن
است برطرف میگردد . وجود امدادهای غیبی و تأییدات رحمانی یکی از شواهد
غلبه رحمت بر غضب است . مغفرت پروردگار و زایل ساختن عوارض گناه یکی
دیگر از شواهد تسلط رأفت و مهربانی او بر غضب و قهر میباشد .
اصل تطهیر
در نظام هستی ، یکی از جلوههای رحمت الهی ، نمود تطهیر است . دستگاه
[1] انبیاء / . 101
نام کتاب : عدل الهی نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 231