نام کتاب : عدل الهی نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 229
گر ز مغرب بر زند خورشید ، سر
عین خورشید است نی چیز دگر
علت اینکه در روایات داریم که امام حسین ( ع ) از خلق کثیری شفاعت
میکند این است که در این جهان ، مکتب امام حسین ( ع ) بیش از هر مکتبی
موجب احیاء دین و هدایت مردم شده است .
همانطور که قبلا گفته شد شفاعت امام حسین ( ع ) به این صورت نیست که
بر خلاف رضای خدا و اراده او چیزی را از خدا بخواهد . شفاعت او دو نوع
است : یک نوع آن همین هدایتهایی است که در این جهان ایجاد کرده است و
در جهان دیگر مجسم میشود ، و نوع دوم آن را عنقریب بیان میکنیم .
امام حسین ( ع ) شفیع کسانی است که از مکتب او هدایت یافتهاند ، او
شفیع کسانی نیست که مکتبش را وسیله گمراهی ساختهاند .
از این نکته نباید غفلت ورزید که همانطوری که از قرآن کریم گروهی
هدایت یافتهاند و گروهی گمراه شدهاند ، از مکتب امام حسین ( علیهالسلام
) نیز گروهی هدایت شده و گروهی گمراه گشتهاند و این مربوط به خود مردم
است .
خدا درباره مثلهای قرآن میفرماید :
« یضل به کثیرا و یهدی به کثیرا و ما یضل به الا الفاسقین »[1] .
" به سبب قرآن ، گروهی را گمراه میسازد و گروهی را هدایت میکند ، و
جز بدکاران را گمراه نمیسازد " .
ملای رومی ، تمثیل عالی و زیبایی برای این مطلب آورده است ، میگوید :
از خدا میخواه تا زین نکتهها
در نلغزی و رسی در منتها
ز آنکه از قرآن بسی گمره شدند
زین رسن قومی درون چه شدند
مر رسن را نیست جرمی ای عنود
چون تو را سودای سر بالا نبود
رسن یعنی ریسمان ، طناب . با طناب ، هم میشود از چاه بیرون آمد و هم
میشود به درون چاه رفت ، تا کدام را انتخاب کنیم .
قرآن و مکتب حسینی ریسمانهایی هستند که قدرت دارند بشر را از چاه
[1] بقره / . 26
نام کتاب : عدل الهی نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 229