نام کتاب : عدل الهی نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 161
لازمه عمل توست عقوبتی است که صد در صد عقوبت است .
نکبتهای واقعی همان نتایج و آثار اعمال انسان است ، و در مورد همین
آثار و نتایج و عقوبتهاست که قرآن میفرماید :
« و ما ظلمناهم و لکن کانوا انفسهم یظلمون »[1] .
" این ستمها را خودشان به خودشان روا داشتند نه ما " .
روسو کتابی دارد به نام " امیل " که در فن تربیت کودک نوشته است ،
کتاب جالبی است ، امیل نام کودک فرضی و افسانهای است که وی در کتاب
خود او را تحت تربیت خود قرار میدهد و به پرورش همه جنبههای جسمی و
روانی او توجه میکند . در همه موارد ، ایده روسو این است که امیل را در
حال ممارست با طبیعت و پنجه در پنجه طبیعت و در دامن سختیها پرورش
دهد .
وی معتقد است که بدبخت ترین کودکان ، آنهایی هستند که والدین آنها ،
آنها را در ناز و نعمت پرورش میدهند و نمیگذارند سردی و گرمی دنیا را
بچشند و پستی و بلندی جهان را لمس کنند . این گونه کودکان در مقابل
سختیها حساس میشوند و در مقابل لذتها بی تفاوت ، همچون ساق نازک یک
درخت کوچک در مقابل هر نسیمی میلرزند و کوچک ترین حادثه سوئی آنان را
ناراحت میکند تا جایی که یک حادثه کوچک ، آنان را به فکر خودکشی
میاندازد ، و از آن طرف ، هر چه موجبات لذت به آنها داده شود به هیجان
نمیآیند و نشاط پیدا نمیکنند . اینگونه انسانها هرگز طعم نعمتها را درک
نمیکنند ، گرسنگی نچشیده اند تا مزه غذا را بفهمند ، بهترین غذاها برای
ایشان کم ارجتر و کم لذت تر از نان جوینی است که یک بچه دهاتی میخورد
.
صادق هدایت چرا خودکشی کرد ؟ یکی از علل خودکشی او این بود که اشراف
زاده بود . او پول توجیبی بیش از حد کفایت داشت اما فکر صحیح و منظم
نداشت . او از موهبت ایمان بیبهره بود ، جهان را مانند خود بوالهوس و
گزافه کار و ابله میدانست . لذتهایی که او میشناخت و با آنها آشنا بود
کثیف ترین لذتها بود ، و از آن نوع لذتها دیگر چیز جالبی باقی نمانده
بود که هستی و زندگی ، ارزش انتظار آنها را داشته باشد . او دیگر
نمیتوانست از جهان ، لذت ببرد . بسیار کسان دیگر مانند او فکر منظم
نداشته و از موهبت ایمان هم بی بهره بودهاند ، اما مانند او سیر و
اشراف زاده
[1] نحل / . 118
نام کتاب : عدل الهی نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 161