نام کتاب : سیری در سیره نبوی نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 255
قرار شد بنیالنضیر بروند ، مسلمین گفتند ما نمیگذاریم بچههایمان بروند .
عدهای از بچهها که به دین یهود بودند گفتند ما با همدینانمان میرویم .
مسئلهای برای مسلمین شد . مسلمین گفتند ما هرگز نمیگذاریم اینها
بچههایمان را با خودشان ببرند و یهودی باقی بمانند ، ولی خود بچهها برخی
گفتند ما میخواهیم با همدینانمان برویم . آمدند خدمت پیغمبر اکرم : یا
رسول الله ! ما نمیخواهیم بگذاریم بچههایمان بروند . ( آیه ظاهرا در آنجا
نازل شد ) پیغمبر اکرم فرمود : اجباری در کار نیست . بچههای شما دلشان
میخواهد ، اسلام اختیار بکنند ، اگر نمیخواهند ، اختیار با خودشان ،
میخواهند بروند بروند ، دین امر اجباری نیست « لا اکراه فی الدین قد تبین
الرشد من الغی فمن یکفر بالطاغوت و یؤمن بالله فقد استمسک بالعروش
الوثقی »چون طبیعت ایمان اجبار و اکراه و خشونت را به هیچ شکل
نمیپذیرد .
« فذکر انما انت مذکر 0 لست علیهم بمصیطر 0 الا من تولی و کفر 0
فیعذبه الله العذاب الاکبر ».
ای پیامبر ! به مردم تذکر بده ( قبلا معنی تذکر را عرض کردم ) مردم را
از خواب غفلت بیدار کن ، به مردم بیداری بده ، به مردم آگاهی بده ،
مردم را از راه بیداری و آگاهی شان به سوی دین بخوان . « انما انت مذکر
تو شأنی غیر از مذکر بودن نداری ، تو مصیطر نیستی، یعنی خدا تو را اینجور
قرار نداده که به زور بخواهی کاری بکنی « الا من تولی و کفر ». آیا "
« الا من تولی و کفر »" استثنای از " « لست علیهم بمصیطر »" است یا
استثنای از " « فذکر انما انت مذکر »" ؟ در تفسیر المیزان میفرماید و
دلایل ذکر میکند - که استثنای از " « فذکر »
نام کتاب : سیری در سیره نبوی نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 255