نام کتاب : نظام حقوق زن در اسلام نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 200
و افترا نیست ، حقایق علمی و تجربی است . اما این تفاوتها بهیچوجه به
اینکه مرد یا زن جنس برتر است ، و دیگری جنس پائینتر و پستتر و
ناقصتر مربوط نیست . قانون خلقت از این تفاوتها منظوری دیگری داشته
است ، قانون خلقت این تفاوتها را برای این بوجود آورده است که پیوند
خانوادگی زن و مرد را محکمتر کند و شالوده وحدت آنها را بهتر بریزد .
قانون خلقت این تفاوتها را به این منظور ایجاد کرده است که بدست خود
حقوق و وظائف خانوادگی را میان زن و مرد تقسیم کند . قانون خلقت
تفاوتهای زن و مرد را به منظوری شبیه منظور اختلافات میان اعضاء یک بدن
ایجاد کرده است ، اگر قانون خلقت هر یک از چشم و گوش و پا و دست و
ستون فقرات را در وضع مخصوصی قرار داده است نه از آنجهت است که با دو
چشم به آنها نگاه میکرده و نظر تبعیض داشته و به نیکی نسبت به دیگری
جفا روا داشته است .
تناسب است یا نقص و کمال ؟
یکی از موضوعاتی که برای من موجب تعجب است اینست که بعضی اصرار
دارند که تفاوت زن و مرد را در استعدادهای جسمی و روانی بحساب ناقص
بودن زن و کاملتر بودن مرد بگذارند ، چنین وانمود میکنند که قانون خلقت
بنا بمصلحتی زن را ناقص آفریده است .
ناقص الخلقه بودن زن پیش از آنکه در میان ما مردم مشرق زمین مطرح
باشد در میان مردم غرب مطرح بوده است . غربیان در طعن به زن و ناقص
خواندن وی بیداد کردهاند . گاهی از زبان مذهب و کلیسا گفتهاند : " زن
باید از اینکه زن است شرمسار باشد " گاهی گفتهاند : " زن همان موجودی
است که
نام کتاب : نظام حقوق زن در اسلام نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 200