responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : زندگی جاوید یا حیات اخروی نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 1  صفحه : 53
نیز عبور می‌کند و آن را پشت سر می‌گذارد . بدیهی است که یک حرکت و یک‌ سفر آنگاه معنی و مفهوم پیدا می‌کند که یک مقصد واقعی در انتظار باشد ، اما اگر همه مقصدها عبارت باشد از منزلها ، و رفتنها رسیدنها نداشته‌ باشد ، این حرکت و این سفر جز بیهودگیها چیزی نیست . اگر بناست پشت‌ سر هر هستی نیستی باشد و هر آبادی به دنبال خود خرابی بیاورد و هر رسیدن‌ برای جا خالی کردن باشد ، پس آنچه بر نظام جهان حاکم است جز سرگشتگی و تکرار مکررات چیزی نیست ، پس هستی بر پوچی ایستاده است .
پاسخی که قرآن می‌دهد این است که آری ، اگر تنها طبیعت و دنیا بود و بس ، اگر همه زادنها برای مردن و همه روییدنها و سبز و خرم شدنها برای‌ زرد و خشک و متلاشی شدن و همه نو شدنها برای کهنه شدن بود ، جای این‌ اشکال و شبهه بود . اما این گونه اظهار نظرها درباره هستی از " دید ناقص " سرچشمه می‌گیرد ، از آنجا ناشی می‌شود که هستی در قالب محدود دنیا و طبیعت ، محصور فرض شود ، اما هستی به دنیا و طبیعت محدود و محصور نمی‌شود ، دنیا " روز اول " است ، روز اول " روز آخر " به‌ دنبال خود دارد ، دنیا " رفتن " است و آخرت " رسیدن " . علی ( علیه‌ السلام ) می‌فرماید : « الدنیا دار مجاز و الاخره دار قرار » [1] دنیا خانه عبور و آخرت خانه اقامت است .
آخرت است که به دنیا معنی می‌دهد ، زیرا مقصد است که به حرکت و تکاپو معنی و مفهوم می‌دهد .


[1] نهج البلاغه ، خطبه . 201

نام کتاب : زندگی جاوید یا حیات اخروی نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 1  صفحه : 53
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست