responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : درسهای الهیات شفا 1 نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 1  صفحه : 13

الفصل الثالث [1] فی التام والناقص ، و ما فوق التمام ، وفی الکل ،

وفی الجمیع

چند اصطلاح : در اصطلاح حکما

موجودات عالم طبیعت را " ناقص " می‌گویند . یک موجود اگر همه آنچه‌ را که می‌تواند داشته باشد ، نداشته باشد [ یعنی برخی را داشته باشد و برخی را نداشته باشد ] ، در این صورت می‌تواند کامل شود و قابلیت‌ استکمال دارد . اینگونه موجودات بر دو قسمند : 1 - در استکمال نیاز به موجودات خارج از خود ولی در عرض خود دارند .
این موجودات ناسوتی هستند که همه عالم طبیعت و دنیای علل و اسباب ( که‌ مقصود همان علل معده است ) را شامل است .
2 - موجوداتی که در استکمال و تکامل خود احتیاج به علل بیرونی و عرضی‌ ندارند و همه آنچه که موجب کمال آنها می‌شود به آنها داده شده است ، از درون خود افعال کمالی آنها سر می‌زند و خود جوش هستند و از علل طولی فیض‌ می‌گیرند ، اینها را " مکتفی بذاته " گویند . [ نفس کلی عالم که این‌ حکما قائلند از این قبیل است ] و نیز معتقدند بعضی از نفوس بشری به‌ مرحله موجود مکتفی بذاته می‌رسند . نفوس انبیاء و اولیای الهی از این‌ دسته‌اند .
قسم دیگر موجودات ، آنها هستند که از اول وجود ، کاملند ، و در آنها هیچ


[1] فصل ثالث ، از مقاله رابعه الهیات " شفا " .

نام کتاب : درسهای الهیات شفا 1 نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 1  صفحه : 13
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست