نام کتاب : وهابيت بر سر دو راهى نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 96
«خداوند به شما دستور نمىدهد كه
فرشتگان و پيامبران را، پروردگارِ خود انتخاب كنيد. آيا شما را، پس از آنكه
مسلمان شديد، به كفر دعوت مىكند؟!».
راه دور نرويم قرآن درباره بتپرستان جاهليّت مىگويد:
«وَ اتَّخَذُوا
مِنْ دُونِ اللَّهِ آلِهَةً لَعَلَّهُمْ يُنْصَرُونَ»[1]؛ «آنها جز «الله» خدايانى برگزيدند تا آنها را
يارى كنند».
يعنى آنها گرفتار شرك در شاخه ربوبيّت و تأثير در سرنوشت خود نيز بودند و
بتها را داراى تأثير فوق العادهاى مىپنداشتند.
در داستان ابراهيم عليه السلام در برابر بتپرستان مىخوانيم، او در آغاز با
آنها همصدا شد و درباره ستاره و ماه و خورشيد سه بار «هذا رَبِّي»[2]* گفت تا بطلان عقيده آنها را
در پايان كار نشان دهد.
تكيه او بر ربوبيّت به خوبى نشان مىدهد كه بتپرستان «بابل» ماه و خورشيد و
ستارگان را تدبير كننده زندگى خود مىپنداشتند؛ همچنين گفتار او در برابر نمرود. [3]
نتيجه اين كه «إله» فقط به معنى معبود نيست، بلكه گاه به معنى «خالق» و گاه به
معنى «ربّ» نيز استعمال مىشود و مشركان فقط در «عبادت» گرفتار شرك نبودند بلكه در
امر «خالقيّت» و «ربوبيّت» نيز مشرك بودند.