نام کتاب : وهابيت بر سر دو راهى نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 107
مفهوم «دعا» در قرآن است. آنها معتقدند: هر كس پيامبر صلى الله عليه و آله يا
يكى از صالحان و اولياء الله را بخواند، مشرك و كافر است و جان و مال او مباح است.
صنعانى از طرفداران افكار محمّد بن عبد الوهّاب در كتاب «تنزيه الاعتقاد»
عبارتى دارد كه ترجمهاش عيناً چنين است: «خداوند «دعا» را عبادت ناميده و فرموده: «ادْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُمْ إِنَّ الَّذِينَ
يَسْتَكْبِرُونَ عَنْ عِبادَتِي سَيَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ داخِرِينَ»[1]؛ مرا بخوانيد
تا (دعاى) شما را بپذيرم. كسانى كه از عبادت من تكبّر ورزند با خوارى وارد جهنّم
مىشوند». بنابراين كسى كه پيامبر يا صالحى (از صالحان) را براى انجام چيزى بخواند
يا بگويد براى من نزد خدا، جهت برآمدن حاجتم شفاعت كن يا به وسيله تو نزد خدا براى
برآمدن حاجتم شفاعت مىطلبم، يا مانند آن يا بگويد دين مرا ادا كن، يا بيمار مرا
شفا ده، يا مانند آن، پيامبر يا آن فرد صالح را دعا كرده (فراخوانده) و دعا عبادت،
بلكه مغز عبادت است. چنين كسى غير خدا را عبادت كرده و مشرك شده است، زيرا «توحيد»
كامل نمىشود جز به اينكه انسان خدا را يگانه در الوهيّت و خالق و رازق بودن بداند
و ديگرى را خالق و رازق نداند و عبادت غير او نكند؛ حتّى بعضى از عبادات را براى
غير بجا نياورد». [2]